Als kind van een jaar of 7 fietste ik regelmatig langs een huis waar een Latijnse tekst op stond. Ik herinner het me zo: "Ope dei dura spes". Kan dat?

Kan deze tekst daar zo hebben gestaan en wat betekent de tekst dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

: OPE DEI DURA SPES, Door demacht van God is mijn hoop vast, een opschrift, dat me verdien-stelijk lijkt gecomponeerd.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik dan 50 jaar lang goed onthouden. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De link gaat over het huis waar ik langs fietste. Leuk hoor!
Antoni
9 jaar geleden
Misschien vind je het ook leuk om specifiek te weten welk Latijns woord welk Nederlands woord vertegenwoordigt. Ope = door de macht
Dei = van God
Dura = vast
Spes = hoop Het werkwoord is weggelaten. Dat komt vaker voor in het Latijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://rjb.x-cago.com/GARJB/1958/12/19581231/GARJB-19581231-0222/GARJB-19581231-0222.pdf
Antoni
9 jaar geleden
Uit welk boek is die bladzijde, waar de tekst en de Meidoornlaan in Rotterdam op staan vermeld?
Antoni
9 jaar geleden
Oh, ik heb het al gevonden: Rotterdams Jaarboekje, Reeks 06, Jaargang 06, 1958, bladzijde 202, uit een artikel van N. van der Blom met de titel "Latijn in Rotterdam"..