Waar komt het woord "pikdonker" vandaan?

Ineens dacht ik dat het te maken had dat je pik altijd in het donker zit. Maar misschien dat dit een heel andere afkomst heeft.

De vraag is niet wat de betekenis is maar de afkomst.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
13.2K
paulus811
8 jaar geleden
Vraag ik me van sneewit ook af!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sneewit ken ik niet, sneeuwwit wel.
Pikdonker ken ik eigenlijk ook niet, pikkedonker wel.

Het beste antwoord

Pik komt van pek: zo zwart als pek. Het is zo donker dat je niets kunt zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
En in geval je niet weet wat pek is: een zwarte zeer stroperige vloeistof die overblijft na de destillatie van hout- of steenkoolteer.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn moeder zei vroeger regelmatig 'zo zwart als Oosjepik', als we weer eens vies en vuil thuiskwamen.
De herkomst van pik moge duidelijk zijn, inderdaad zoals Amadea al heeft toegelicht; Oosje komt van Joost, een benaming voor de (zwarte) duivel, dezelfde die ook weer in de uitdrukking 'dat mag Joost weten' voorkomt.
Amadea
8 jaar geleden
Op http://www.traditieszeeland.nl/tradities/171/boemannen-en-bloedkarossen lees ik dat in het waterrijke Zeeland vooral watergeesten in het volksgeloof een rol hebben gespeeld. Kinderen werden bang gemaakt voor water, door middel van een griezel die in regen- en welputten, sloten, kanalen en dergelijke wachtte om hen (meestal met gebruikmaking van een haak) erin te kunnen trekken. Dit kwaad had in Zeeland verschillende benamingen: boeman, Jan ‘Aek, Piet ‘Aek, Pietjen Aker, Jan den Aok, akervent, ‘aekepuut, putmenke e.d., slokker(man), ‘uusjescheer, flodder, bul, bulleketroet, kludde/klodde, noem maar op. Ook de Zeeuws-Vlaamse waterduivel Ooszepik - elders in Zeeland ‘Hoosje’, ‘Jôôsje Pik’, ‘Hoosje Pik’ of ‘Oosjepik’ genoemd - huisde in putten en sloten. Kinderen werden gewaarschuwd om niet alleen te gaan zwemmen en niet over de rand van de regenput te hangen. Ooszepik kon iemand plotseling naar beneden trekken en die verdronk dan. In andere verhalen duikt Ooszepik op in het veld. De boodschap van deze verhalen was om niet alleen het veld in te gaan, want van wie Ooszepik tegenkwam werd nooit meer iets vernomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je info.