Hoe schrijf je de conclusie van een betoog?

Deze vraag staat er al een paar keer op alleen ik heb er nog niet echt antwoord op gezien.
Ik weet dat een betoog is om mensen te overtuigen van je standpunt met argumenten maar ik loop vast op de conclusie.

De stelling is abortus moet verboden worden.

Ik heb een inleiding gemaakt waarin ik uitleg wat het onderwerp inhoud en dat ik tegen de stelling ben.

In de kern moet ik 4 argumenten voor geven,
1 argument tegen en deze onderuithalen.

Bij de conclusie loop ik vast.
Zou iemand me misschien verder kunnen helpen?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
41.8K

Antwoorden (2)

Betogen kunnen over allerlei onderwerpen gaan, maar vaak zijn ze op dezelfde manier opgebouwd. Bedenk eerst je standpunt en verzin argumenten om je standpunt te onderbouwen. Maak voor je gaat schrijven een argumentatieschema. Als je alles op een rijtje hebt, kun je beginnen met schrijven.

Titel: kies een pakkende titel voor je betoog.

Inleiding: de inleiding bestaat meestal uit twee delen. In het eerste deel introduceer je het onderwerp en probeer je de aandacht van de lezer te trekken. Het tweede deel is een opstap naar de kern. Hier formuleer je je stelling. De twee delen kun je in aparte alinea's opsplitsen, maar je kan er ook één alinea van maken.

Kern: de kern bestaat onder andere uit de onderbouwende argumenten van de stelling. Behandel bij meerdere argumenten ieder hoofdargument in een nieuwe alinea. Horen de argumenten bij elkaar, zet ze dan bij elkaar in één alinea. Geef voorbeelden en gebruik feiten, zo verlevendig je het betoog. Benadruk de argumenten die jouw standpunt versterken maar denk ook aan mogelijke tegenargumenten. Bedenk wat de tegenargumenten kunnen zijn en behandel ze in je betoog. Door ze vervolgens te ontkrachten versterk je je betoog.

Conclusie: aan het eind van de tekst herhaal je expliciet de stelling met je belangrijkste argumenten en geef je een korte samenvatting. Hiermee eindig je het betoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste de vraag beantwoorden die je in de inleiding hebt gesteld en je argumenten herhalen. Geef vooral geen nieuwe argumenten in de conclusie (bij een betoog op school kost je dat zeker punten) succes!