Foutloos Nederlands schrijven?

Ik wil graag nog beter Nederlands schrijven, ik schrijf al redelijk maar ik bedoel ik wil nog beter. Grammatica, leestekens en schrijfstijl bijv. zou beter kunnen. Mijn vraag is nu hoe kan ik mijn niveau bepalen en hoe kan ik van daar uit verder aan mijn schrijfvaardigheid werken? Met als doel om na enkele jaren columns en misschien wel boeken(romans) te schrijven?

Nederlands op havo niveau is wat ik heb afgerond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Schrijven leer je van schrijven en lezen. Suf, maar zo is 't. Bovendien zijn er twee smaken in 'beter schrijven'.

De ene is simpelweg de grammatica, zorgen dat je dat foutloos doet, zodat je niet stommiteiten begaat als "ik weet niet wat er morgen gebeurd, weet jij wat er gisteren is gebeurt?" Voor deze manier van beter schrijven zijn er in principe allerlei boeken beschikbaar, en laten we 't aantal nuttige websites niet vergeten.

De andere is meer een kwestie van stijl en creativiteit. "Ik sta met m'n fiets bij een boom op Linda te wachten. Ze is laat." is de simpele manier. De mooiere manier is: "Ik moet bekennen dat ik minder geduldig ben dan die ouwe reus waar ik tegen leun. Net zag ik een van zijn blaadjes op m'n zadel vallen. nu weer eentje. Ik mag hopen dat ik m'n fiets nog kan vinden als Linda eindelijk eens klaar is met haar make-up. De reus en ik kijken elkaar aan, ik met m'n waterige ogen, hij met z'n verlaten vogelhuisje. We weten 't eigenlijk allebei; het is steenkoud en Linda komt niet meer."

Voor dat laatste heb je een groot verbeeldend vermogen nodig, je moet een boom kunnen beschrijven en er een personage van kunnen maken. Je kunt er tijd mee uitdrukken, in plaats van schrijven dat iets lang duurt kun je tweemaal (met een aangenomen tussenpauze) een blaadje laten vallen, dan maak je het lange wachten visueel - da's veel leuker. Maar dat creatieve moet wel in je zitten. Ga tekenen, schilderen, boetseren.. daarmee leer je op een andere manier naar objecten kijken. Of ga een muziekinstrument bespelen en probeer een liedje te maken van objecten (hoe klinkt een boom?).

Maar goed, schrijven is een kwestie van 'doen'. Vooral schrijven dus eigenlijk. Lezen... tja.. ik lees zelf geen boeken.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet? Lees eens.. Is aan geraden :)
En een heel leuk voorbeeld!
naamlooss
12 jaar geleden
+1
Mooi geschreven
MoniqueT
12 jaar geleden
+1 mooi geschreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg kan ik niet +2 geven. Eén plus voor de inhoud en één plus voor de stijl.

Andere antwoorden (1)

Kijk eens op deze site, word lid en ontvang elke dag een paar vragen in je mailbox en links kun je van alles lezen op de site: http://www.beterspellen.nl/website/index.php

Verder heb je allerlei schriftelijke cursussen (google op foutloos nederlands schrijven). Je moet wel letten op het nivo dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke link, met goede vragen. Bedankt.