Waarom schrijf je maïs niet met een i in plaats van een ï?

Qua uitspraak zit er toch geen verschil in? Maïs spreek ik uit als mais. Dus zonder trema op de i.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Reddie
12 jaar geleden
De wegen van de spellingscommissie zijn ondoorgrondelijk. Mais is niet de enige onlogica.
Bijvoorbeeld, grint mag, maar grind ook.
Frikadel en Frikandel mogen beide. Etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is niets ondoorgrondelijks aan, als je je er in verdiept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een frikadel en een frikandel is niet hetzelfde. Zie :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikadel

Antwoorden (2)

De trema is er omdat je het (oorspronkelijk) wel zou moeten uitspreken als ma-ies.
De naam maïs is gebaseerd op een term uit het Taino, van de Arawak-indianen op Haïti. De Spanjaarden hebben dat overgenomen als maiz.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/mais
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Beide spellingen zijn juist.
Nederlanders zeggen doorgaans /majs/ en /majzeenaa/, Vlamingen zeggen eerder /majies/ en /majiezeenaa/. Daarom kunnen we zowel mais als maïs schrijven en zowel maizena als maïzena.
Een vergelijkbaar uitspraak verschil bestaat bij woorden als hiërarchie en hiëroglief, maar die worden altijd met trema geschreven