Waren de namen van de laatste twee rendieren van Santa Claus oorspronkelijk 'dunder' en 'blixem' (zie toelichting)?

Ik wordt de laatste tijd murw gebeukt door kerstmuziek, daarin komt het thema van de slee en de rendieren van Santa Claus soms naar voren.

Na wat zoekwerk (ondermeer op wikipedia, ik weet het is geen bron, maar wel een leuk beginpunt) kom ik tegen dat de namen van de rendieren afkomstig zijn uit het gedicht: A Visit from St. Nicholas, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Visit_from_St._Nicholas .

Volgens het wikipediaartikel zou Moore (degene aan wie het gedicht wordt toegeschreven en die ook beweerd heeft het geschreven te hebben, hoewel er ook aanwijzingen zijn dat dit kan kloppen) connecties hebben (via zijn vrouw) met de Nederlandse taal. Hetzelfde geldt voor ene Livingston die het misschien in werkelijkheid geschreven heeft.

Er wordt beweerd dat 'dunder' en 'blixem' destijds de Nederlandse spellingswijze was voor donder en bliksem. Is dit correct / is dit na te gaan? Met name de 'u' in dunder en de 'x' in blixem vind ik vreemd, maar het zou zomaar kunnen natuurlijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging: Op: http://www.snopes.com/holidays/christmas/donner.asp staat dat het om de Engelse orthografie zou gaan, dat spreekt dus het wikpediaartikel tegen over dat het de daadwerkelijke Nederlandse spelling zou zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit anders geweten dan dat het "Donner' en Blixem was. Leuke vraag trouwens, ben benieuwd naar de antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook zeer benieuwd, maar misschien was het toch niet zo'n geschikte vraag, althans er is nog geen antwoord op dit moment.

Het beste antwoord

"Ik wordt de laatste tijd murw gebeukt door kerstmuziek,"
Haha... Ik luister eigenlijk nooit naar de radio, dus heb daar ook geen last van.

(Dit kost me 1 punt, want dit is een reactie - maar m'n reacties zijn op, hahaha...)