'Het is hier 2x zo warm als thuis.' Thuis was 't namelijk 15 graden en daar 30. Maar stel het is 0 graden.. Is 2x zo warm wel een juiste uitspraak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Antwoorden (5)

Ja, dat is wel een goede uitspraak. Je kunt nul natuurlijk niet vermenigvuldigen maar als je het omrekent naar Fahrenheit, dan kom je er wel weer uit.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ter verduidelijking: 'Nul' in graden is niet gelijk aan niets. Nul staat voor een bepaalde temperatuur die meetbaar is.
Kelvin en Fahrenheit gaven nul graden een andere waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen kom je bij Fahrenheit dan niet meer op twee keer zo warm, de uitspraak is dus niet zinvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitkomst is uiteraard niet gelijk, dat is overduidelijk want verhoudingsgewijs klopt het natuurlijk niet.
Dat was alleen om aan te tonen dat 0 graden niet gelijk staat aan niets. Maar het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat je bij een temperatuur van 0 graden in een andere ruimte gaat zeggen dat het daar twee keer zo warm is? Zo kun je het ook benaderen, maar dan komen we op een heel ander thema.
Reddie
12 jaar geleden
De uitspraak twee keer zo warm zoals die vaak gehanteerd wordt is inderdaad volstrekt onzinnig.
Warmte is energie, en twee keer zo warm zou dan twee keer zoveel energie betekenen, en dat is pas zinnig als we in Kelvin rekenen. Die geeft een absolute energie-eenheid.
Nee, 2x zo warm als 0 graden is 0 graden,.dus is het even warm, of meer even koud ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschappelijk is het onzinnig om van de uitspraak uit te gaan dat 30 graden 2x zo warm is als 15 graden.
Als je een andere eenheid voor temperatuur neemt dan gelden voor de zelfde temperaturen heel andere verhoudingen.
Als je van de absolute temperatuur uitgaat dan komt 15 Celsius overeen met 288 Kelvin en 30 Celsius met 303 Kelvin.
Twee keer zo warm als 15 Celsius is dus eigenlijk 2x 288 = 576 Kelvin oftewel 576 - 273 = 303 Celsius!

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je dezelfde temperaturen in Fahrenheit neemt dan kom je op 59 Fahrenheit en 86 Fahrenheit, daarbij heb je dus geen verhouding 1:2 - het is dan dus opeens niet meer "twee keer zo warm".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben wijzer geworden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met mijn + erbij zijn het er 10
Als het 0 graden is, is er altijd nog een cijfer achter de komma hè.. Bijvoorbeeld 0,3 graden en 2x zo warm is dan 0,6 graden. Dus op zich kán de uitspraak wel, maar is misschien niet helemaal goed geformuleerd..
''Het is hier 2x zo veel graden Celsius.'' zou beter zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet precies 0 graden zijn. Desnoods is het 0,0000001 graden maar precies 0 graden is eigenlijk onmogelijk.
als je echt zou gaan 'zeuren' om het precies goed te doen mag je het woord 'warmte' niet gebruiken volgens de vakken natuur en scheikunde. dan is de juiste benaming temperatuur. als wij in de toets warmte zouden gebruiken zou het fout zijn