Heeft de Engelse taal een grotere woordenschat dan de Nederlandse taal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
29.7K

Antwoorden (4)

Ja , een groter taal gebied ,brengt veel meer worden en uitdrukkingen en gezegden met zich mee . Om lokale situatie's beter uit te drukken , ook meer woorden . Luister eens bijv naar het verslag tijdens een golf wedstrijd op de BBC , hoe veel verschillende namen alleen al over de bal vlucht , het raken enz . Daar bij veel Engelse business termen , computer termen waar bijna geen Nederlands woord voor is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Engelse woordenschat is de optelsom van de Germaanse woordenschat die de Angelen en de Saksen invoerden en de Franse woordenschat die Willem de Veroveraar meebracht. Daardoor zijn er vaak twee woorden om een gelijksoortig begrip aan te duiden. Wat de nuance vergroot.
Wellicht is door invloed van het Welsh - dat de oorspronkelijke bevolking spreekt - de woordenschat nog verder uitgebreid.

Dat geeft reden aan te nemen dat de Engelse taal een grotere woordenschat heeft dan de Nederlandse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gelukkig maar.
Omdat in de Nederlandse taal zoveel woorden meer dan één betekenis hebben, heeft het cabaret in ons taalgebied een dergelijke grote vlucht kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. In het Nederlands kun je woorden oneindig aan elkaar blijven plakken, dus er zijn oneindig veel woorden in het Nederlands. In het Engels kan dit niet. Het aantal woorden in het Engels is in 2011 door o.a. Google geschat op ongeveer 1 miljoen.

Tot voor kort had het Nederlands het grootste woordenboek ter wereld: het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) met meer dan 430.000 woorden.
Dit is op 24 maart 2011 ingehaald door het Oxford English Dictionary (OED) met ongeveer 600.000 woorden.

Deze woordenboeken bevatten niet alleen hedendaagse woorden, maar ook woorden uit het verleden. Desondanks zijn ze natuurlijk niet compleet.

Het WNT is gratis online toegankelijk op:
http://www.inl.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=222&Itemid=244&lang=nl

Het OED kost rond de 200 euro. Maandabonnementen zijn ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de vraagsteller niet doelt op samengestelde woorden. Want dan heeft de vraag namelijk geen enkele zin. Het antwoord is daarom niet nee maar ja.