Wat wordt er bedoeld met: ``een bewogen man``?

Er zijn zoveel betekenissen van het woord `bewogen`...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Een bewogen man is iemand die aangedaan of ontroerd is door een bepaalde gebeurtenis. Als je bewogen bent, ben je door iets getroffen (getroffenheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bewogen man is iemand die actief is in de religie en dit ook in de praktijk toepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar word op zich nog niks mee bedoeld. Pas als je er een woord voorzet krijgt het betekenis.
Bijvoorbeeld: sociaal bewogen, maatschappelijk bewogen, en dan krijgt een betekenis als: hij was erg betrokken bij maatschappelijke problemen of begaan met sociaal zwakkeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zegt dus iets over iemands grondhouding, motivatie of vertrekpunt. De 'basis' om uit voor te bewegen en verklaart daarmee iemands betrokkenheid of begaanheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een bewogen man wordt bedoeld een hevig ontroerde man.
Wanneer je bewogen bent (als bijvoegelijk naamwoord) dan ben je ontroerd, tot tranen toe bewogen.
Bewogen is hier dus 'zeer ontroerd'.
Het is een staat waarin je je bevindt als iets je emotioneel geraakt heeft.

Het heeft in elk geval met heftig gevoel te maken. Je bent erdoor geraakt, onrustig, gepassioneerd,ontroerd.
amc
12 jaar geleden
Met een bewogen man wordt bedoeld een man die ontdaan is, getroffen, aangedaan, of ontroerd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ee man die ontsteld is, overstuur, verbijsterd, verslagen, confuus, van streek, onthutst.