Ik wil geneeskunde gaan studeren. Heb je dan meer aan Grieks of aan Latijn?

Ik heb nu nog les in zowel Grieks als Latijn, maar moet volgend jaar een profiel kiezen. Ik wil dan natuur en techniek met biologie doen en aangezien ik ook Duits en Frans niet laat vallen, lijkt het mee nogal veel om ook deze vakken beide te houden. Mijn voorkeur gaat uit naar Latijn, maar ik vind Grieks makkelijker ;).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.1K

Het beste antwoord

Gewoon kiezen waar je je het beste bij voelt. Het maakt echt niet uit welke je kiest voor geneeskunde. Geneeskunde gebruikt Latijns jargon, en Latijn is vooral teksten vertalen. Als je Engels hebt, begrijp je ook niet per se Engelstalig jargon. Ikzelf heb Latijn gedaan, maar begrijp bijzonder weinig van alle namen.
Ik weet niet hoe goed je met talen bent, maar Latijn is heel handig als je Romaanse talen wilt kunnen. Ik heb nog nooit Italiaans gehad, maar heb snel een en ander opgepikt op vakantie en het was makkelijk te onthouden door mijn Latijn. Mijn indruk is, dat je daarom meer aan Latijn hebt, maar baseer je keuze niet op geneeskunde. Het Latijn is daar maar een heel klein deel van. Als je goed bent in Latijn, maar niet in biologie, heb je er niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Latijn is handiger! Jij zit nu zeker in de derde op gymnasium hè? Ik op atheneum en wil ook natuur en techniek met biologie doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Latijn wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt in de medische wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt vaak gezegd dat latijn handiger is.
Dit is echter niet zo.
Ik heb ook gymnasium gedaan, ben nu in mijn 1e jaar geneeskunde en heb aan allebei ontzettend veel.
Je hebt al 3 jaar Latijn gehad, dit is een erg grote basis! Je gaat namelijk geen Latijnse teksten vertalen, het is gewoon handig dat je je een beetje kan oriënteren op basis van alleen de namen door te weten wat ze betekenen en een beetje de naamvallen te kennen.
In elk geval zou ik doen wat jij het leukst/makkelijkst vindt, je zit er namelijk nog 3 jaar aan vast!
Succes en als je nog meer zekerheid wilt: laat je informeren door een keer een gesprek te hebben met de docent of zelfs contact op te nemen met een universiteit. Kan geen kwaad en kan jou wel extra zekerheid geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik heb ook geneeskunde gedaan, en ik ben daar toch echt meer latijn dan grieks tegengekomen! Maar misschien is dat in de loop der jaren veranderd? Ik ben het wel met je eens dat 3 jaar latijn wellicht voldoende is voor de studie.
Maar in verband met de studie heb je aan grieks hoe dan ook minder dan aan latijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met j0ve eens!
Dat is absoluut Latijn!
Tenzij je psychiater wilt worden: in de psychologie / psychiatrie worden relatief veel griekse termen gebruikt.
Hoewel je per saldo ook dan meer aan je Latijn zult hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt meer aan Latijn, zeker voor een studie medicijnen.
Van Grieks heb je nu een basiskennis waarop je, mocht dat ooit nodig zijn, kunt voortborduren. Latijn komt je steeds opnieuw van pas, op allerlei manieren.