Wat is het verschil tussen zeer serieus en serieus?

Bijvoorbeeld: "Er wordt dan zeer serieus door de moderatoren naar gekeken, waarna je bericht krijgt over de eindbeslissing.

13 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te benadrukken dat het zorgvuldig wordt behandeld ondanks het feit dat je geen inzicht hebt in de gronden van de beslissing en je tevens niet in beroep kunt gaan, overeenkomstig de regels waaraan je verondersteld wordt je aan te hebben onderworpen bij de start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is toch geen serieuze vraag? Dat is hetzelfde als vragen: Wat is het verschil tussen rood en zeer rood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag ! Zo erger ik me altijd bij enquètes : moet je invullen 'eens' of 'heel erg eens' .
(hetzelfde bij 'oneens') Verschrikkelijk !
Annswers
13 jaar geleden
Eens! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes !
(had ik mijn 'reactie' maar als 'antwoord' geplaatst,had ik misschien wat extra puntjes kunnen scoren!)

Het beste antwoord

Om het verschil goed te snappen, moet je gewoon eens kijken naar je eigen taalgebruik, en hoe je zelf dingen schrijft.

Soms vind je iets mooi, en soms iets heel mooi.
Je kunt verliefd zijn, en verschrikkelijk verliefd.
En je kunt lekker eten, en ontzettend lekker eten.
Dus kun je ook iets serieus nemen en iets heel serieus nemen.

Overal waar je nog iets voor zet, bij mooi, verliefd, lekker, en serieus betekent alleen maar dat er nog iets extra's inzit. Dat kan zijn zeer, erg, heel, ontzettend en verschrikkelijk etc.

Wil je het nog wat krachtiger aanduiden, dan kun je ook nog zaken combineren. Want zeg nou zelf: heel erg verschrikkelijk verliefd is toch wel want anders dan gewoon verliefd nietwaar? ;-)

Toch moet je oppassen met al die extra woorden. Want als je al eens een ontzettend leuke vakantie hebt gehad, en je maakt daarna een vakantie mee, die nóg leuker is, dan is de kans groot dat je woorden "op" zijn, of dat het niet meer mogelijk is, om aan te duiden dat deze vakantie nog leuker is, dan de vorige.

Mensen die goed kunnen schrijven, journalisten, romanschrijvers, weten dat. In een goede roman zul je zelden taalgebruik zien als "erg mooi", en "heel leuk". Want alleen "mooi" en "leuk" is meer dan genoeg, en wordt het in je verhaal nog mooier, dan heb je tenminste nog wat termen in reserve. En dat is natuurlijk echt helemaal te gek ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

om er meer nadruk op te leggen dat er echt serieus naar gekeken wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschil kan in principe niet bestaan.
Net zomin dat een deur een beetje open kan staan. Het is open of het is dicht.
Het is serieus of niet serieus.
Maar zoals natazzz al zei: het wordt gebezigd voor extra nadruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, 100% mee eens. +
Om te benadrukken dat het zorgvuldig wordt behandeld, in aanmerking genomen dat en ondanks het feit dat je geen inzicht hebt in de precieze gronden van de beslissing en je tevens niet in beroep kunt gaan, overeenkomstig de regels waaraan je verondersteld wordt je aan te hebben onderworpen bij de start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn dochter vijf was vertelde ik haar dat ze uit moest kijken met oversteken omdat de auto's zo hard reden dat zij haar "hartstikke dood" zouden rijden. Zij keek mij ietwat vreemd aan en zij "je bent of dood of niet, harstikke dood kan niet".....zo ook met serieus dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het een pleonasme is omdat serieus altijd zeer serieus is. Of ze proberen er nadruk op te leggen.