Waarom zeggen we dat het alarm afgaat terwijl het juist aangaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Zet jij je richtingaanwijzer aan of uit als je wilt afslaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha leuke vraag!
AWM
14 jaar geleden
Van 'leuke-vragenlijstje'. Flauw...

Antwoorden (11)

Hij gaat inderdaad "aan", maar het tegenovergestelde van "aangaan" is "uitgaan". Als iemand zou zeggen "de wekker gaat uit", dan kun je terecht zeggen, "nee, hij gaat aan". Afgaan is niet het tegenovergestelde van aangaan, het betekent "beginnen met werken" (de wekker gaat af, de pistool gaat af).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HET pistool :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schaam me diep! :-o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop niet dat die -1 voor "de pistool" is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet van mij in ieder geval, alsnog een plusje erbij omdat het verder gewoon een goed antwoord is! En als alibi ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een alarm gaat niet AAN als het herrie maakt
Een alarm zet je AAN (activeren) en dan kan het pas AF gaan. Althans volgens mijn vrouw en die weet alles van alarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd: ''de wekker gaat af''.
Wie zal zeggen waarom wij dingen zeggen zoals we ze zeggen? Ik denk dat bij ‘afgaan’ een gedachte hoort van ‘energie of spanning die zich ontlaadt’. Een vuurwapen gaat af. Aangaan is meer een kwestie van iets dat vanuit een ruststand tot leven komt. Een lamp gaat aan.
Alarm past beter bij een ontlading van gespannen waakzaamheid dan bij een soort van wakker worden . Taal is vaak een gevoelskwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een systeem aangezet is, en in werking gaat doordat aan de eisen wordt voldaan om af te gaan, gaat het systeem af, en niet nog een keer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger toen er uitsluitend mechanische wekkers met een veermechanisme waren, zei men dan ook de wekker loopt af, duidend op de zich afwikkelende veer.
Ik denk dat men bij de elektrische wekkers loopt af vervangen heeft door gaat af, inderdaad omdat afgaan al bekend was van het vuurwapen zoals Martinm al signaleert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst zet je het alarm aan. Dan gaat het alarm af (als je geluk of pech hebt). Dan moet je het alarm uit zetten om hem stil te krijgen.

Dus een wekker of een inbraakalarmsysteem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een startschot gaat ook af en niet aan. Denk aan de woorden "vertrek" en "weggaan". Het weggaan (vertrek) van een schif heet ook afvaart. En daar komt het woordje af vandaan.

Toegevoegd na 17 uur:
schif=schip

Ik sprak mijn vrouw nog even aan over je vraag en die maakte een verstandige opmerking die ik je niet wil onthouden.
Je moet een alarm eerst AAN zetten voordat het AF gaat. Als een alarm dus af gaat mag je niet zeggen dat het aan gaat. Dat is verkeerd taalgebruik. Kun je hiermee leven. Mijn vrouw wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel lang geleden waren de technische mogelijkhedeen primitief.Zaken al alarm e.d zullen wel hebben gewerkt met spiraal veren die opgespannen werden.EEn bel ging dan af als de veer ontspande, die ging dan af.Nu werkt alles op elektriciteit en nu gaat alles of aan, of uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan de uitdrukking: Klaar? Af!

Afgaan is dan starten, beginnen (met wat te doen staat).
rose
14 jaar geleden
Omdat de definitie van afgaan 'plotseling beginnen te werken' is.

En dat doet een alarm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat ook zeg (ik zit achter de computer, terwijl je er voor zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met af bedoelen ze denk ik ook gaan ze zeggen toch ook "klaar voor de start af ". ik weet het eigenlijk niet XD