Waarom schrijft men pianospelen aan elkaar en gitaar spelen niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.9K

Antwoorden (6)

Gitaarspelen kan ook: meervoud van gitaarspel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gezien schrijven we pianospeelt aaneen, omdat de infinitief pianospelen aaneengeschreven staat in de Woordenlijst: Ik denk dat hij pianospeelt. Toch zijn er contexten waarin de schrijfwijze in twee woorden ook mogelijk of zelfs aan te bevelen is.

Als een werkwoord als pianospelen voorkomt in combinatie met een niet-aaneengeschreven vorm als gitaar spelen, kunt u er voor de eenvormigheid voor kiezen om het niet aaneen te schrijven: Hij benadrukt dat hij piano speelt én gitaar speelt.

Als u twee werkwoorden die normaal gezien aaneengeschreven worden, samentrekt (u laat speelt één keer weg), heeft de schrijfwijze in twee woorden de voorkeur: Zij zegt dat hij piano speelt en ook viool (in plaats van pianospeelt en ook viool-). Ook bij een ontkenning met geen kunt u het best piano spelen schrijven: Jij beweert dat hij geen piano speelt. Met geen ontkent u een zelfstandig naamwoord (piano); een werkwoord (pianospelen) wordt normaal gezien ontkend met niet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uh, dit beantwoordt de vraag niet. Die gaat over het verschil tussen piano en gitaar, taalkundig dan :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands: een taal voor idioten.
Ach het is m.i. een niet logische ontwikkeling. Orgelspel 'bestaat' bijvoorbeeld wel maar (het) orgelspelen niet. Geen enkel instrument dan de piano kent ....spelen.
Misschien heeft de piano een psychologische voorsprong.
Komt de rest van de instrumenten later wellicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, ik schrijf eerder "Piet is aan het orgelspelen" dan "Piet is aan het orgel spelen". Bij dat laatste denk ik dat Piet in de buurt van het orgel aan het spelen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of dat hij speelt dat hij een orgel is :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Hihi, ja, zo kun je het ook interpreteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei vroeger gewoon 'orgelen'........rotinstrument.
Ik moet nog orgelen. Heb je vandaag al georgeld ?
Taalkundig vast niet correct, maar wel duidelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly3: dan is het toch wél aan elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee volgens mij niet, Hij speelt dat hij een orgel is. Hij is aan het orgel spelen.......pfff weet t niet meer!!!! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet t!! Hij is aan het orgel spelen. Spelen is het werkwoord en orgel het zelfstandignaamwoord, dus die moeten dan niet aan elkaar, Bespeel je het orgel dan is het in zijn geheel een werkwoord. orgelspelen....
Dit is pure Nelly logica niet gestoord door enorme kennis van de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nelly, is het dan geen nellylogica ? ;)
Gewoon taallogica...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog goed ook hoor ; als je piano speelt of gitaar speelt moet je van die rare ingewikkelde pakjes aan (of goed zijn in pantomime), maar als je een instrument in je handen hebt, bent je gewoon aan het fluitspelen, banjospeen orgelspelen, pianospelen, gitaarspelen of blokfluitspelen.
Er is echt geen verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pianospel vs pianospel

Het gaat om de de naduk op het spelen mijns inziens.
Zoals bij "buitenspelen", bij "buiten spelen" komt de nadruk op het spelen dan krijgt het een andere betekenis zoals spelen die je buiten moet doen.
Dat kun je dus ,denk ik, ook bij "pianospelen" toepassen.
Pianospelen is gerelateerd aan het muziek maken met 'n piano, bij "piano spelen" kunnen verschillende spelletjes bedoelt worden met 'n piano.
Dat kun je natuurlijk ook op gitaarspel en/of orgelspel toepassen hoewel ik de voorkeur geef een aan een
piano spelletje.
Dus "pianospel" is muziek maken "piano spelen" is een iets wijder begrip
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men heeft dit dan fout geschreven: gitaarspelen is net als voetballen, ringwerpen, pianospelen, autowassen etc. één woord. Het is een samenstelling.

Regels hiervoor zijn:
Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen.
Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen. Eventueel kan een koppelteken worden gebruikt om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken, maar het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.

Voor meer informatie over fout spatiegebruik: zie link