Passen adjectieven zich aan dat en die aan?

Als er 'de' of 'het' voor een woord staat dan krijgt het bijvoeglijk naamwoord een +e: de blauwe tafel/het blauwe tafeltje
Als er 'een' voor een woord staat en dat woord is een het-woord, dan krijgt het bijvoeglijk naamwoord geen +e, maar in het geval van een 'de-woord', wel: een blauwe tafel/een blauw tafeltje

Hoe zit dit met 'dat' en 'die' ?
Ik zou zeggen 'die blauwe tafel', dat klinkt correct voor mij, maar 'dat blauw tafeltje' ook, terwijl ik denk dat het 'blauwe' in dat laatste geval moet zijn, nietwaar? Ik heb heel vaak de neiging om als een woord door 'het' voorafgaat, om het bijvoeglijk naamwoord niet aan te passen:
Hoe is het met dat lief hondje van je/lieve hondje van je.

Hoe zit dit met deze en dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Bij het-woorden vervalt de 'e' van het bijvoeglijk naamwoord als er 'een' voor het bijvoeglijk naamwoord staat of niets, als het 'het-woord' een verkleinwoord is.

In de catalogus: blauw tafeltje, eur 100.-
Een blauw tafeltje wil ik wel.
Blauw tafeltje? Nee, doet u mij maar een rood exemplaar.
Dit/dat/het blauwe tafeltje moet opnieuw geschilderd worden.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als het lidwoord van het zelfstandig naamwoord 'de' is, zijn de aanwijzende voornaamwoorden 'deze' en 'die'. Bij het-woorden 'dit' en 'dat': dit mooie huis en dat mooie huis'. Maar: (een) mooi huis hebben jullie. (Een) grote auto hebben jullie.

Kortom: wegvallen van e in het bn kan bij onzijdige zn (waaronder alle verkleinwoorden) als het lidwoord 'een' ervoor wordt gebruikt of niets.

Toegevoegd na 12 uur:
Zohee.. het antwoord zelf nog vergeten.

Nee, de adjectieven passen zich (dus) niet aan dit/dat/deze/die aan.

Dit/dat/deze/die zijn afhankelijk van het woordgeslacht van het zelfstandig naamwoord.

Dit mooie huis en dat mooie huis.
Deze hoge school en die hoge school
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is:
Dat lieve hondje.
Dit lieve hondje.
Deze lieve hond.
Die lieve hond.

Als je tegen het hondje/je hond praat:
Dag lief hondje!
Dag lieve hond!