Hoe moet je een goede recensie schrijven?

Hebben jullie tips om een goede recensie te schrijven? Dingen waarvan jullie vaak denken dat het beter kan etc. Het zou me erg helpen! Alvast bedankt!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het moet een recensie voor een film zijn, en het moet een uitgebreide correcte recensie zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens bij de recensiekoning.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar wil je precies recensies over schrijven? Waarvoor (blad? Website? Welke doelgroep) wil je een recensie schrijven?

Het beste antwoord

\maak eerst eens een lijstje van het hoe, wat, waar en waarom?
Vraag jezelf ook af: wat zou ik zelf willen lezen bij een recensie, met andee woorden is bijvoorbeeld de opinie van degene die de recensie schrijft, of een neutrale kritiek? Waar komt de recensie te staan? (zoals een opiniblad, of een bibliotheek brochure?) Wie leest hem? Draagt de recensie bij aan het doel van de recensie? Etc.

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry voor de typo's Hier een revisie.
Maak eerst eens een lijstje van het: hoe, wat, waar en waarom?
Vraag jezelf ook af: wat zou ik zelf willen lezen bij een recensie? Geldt de opinie van degene die de recensie schrijft, of is het als een neutrale kritiek bedoeld? Waar komt de recensie te staan? Zoals in een opinieblad (mag gekleurd of partijdig zijn), of in een bibliotheek brochure?(Moet neurtaal zijn.) Wie leest de recensie? Draagt de recensie bij aan het doel van de recensie? Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de Doe het zelf website voor slimme mensen kan je leren een recensie te schrijven. Zij hebben geanalyseerd waar een recensie aan moet voldoen,

Dat zijn taalkundige adviezen.

Maar net zo belangrijk is:

- Wie je doelgroep
- Wat is je doel met de recensie

Er zijn nogal wat selfmade recensenten te vinden op internet. Belangrijk is stijl en originaliteit. Kijk eens bij de recensiekoning.nl. Zij recenseren alles. Op een originele manier, zonder te hebben gekeken naar de adviezen op datkanikzelf.nl

In feite schrijven zij persoonlijke meningen over een onderwerp. Dat is denk ik de essentie van een recensie. Laat in een persoonlijke mening die je op een originele manier uit zien dat je expert bent op dat gebied.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ronald Ockhuysen legt in de bron pathe.nl uit waar een goede journalistieke recensie aan moet voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een filmrecensie heeft bepaalde kenmerken die altijd hetzelfde zijn:
1) Informatie over het verhaal;
2) Informatie over het scenario;
3) Informatie over de regisseur;
4) Informatie over de acteurs;
5) Informatie over de muziek;
6) Informatie over de effecten;
7) Informatie over de locatie;
8) Een (persoonlijk) oordeel over de film;
9) De gebruikte argumenten om tot het oordeel te komen.

Aanvullende informatie:
Om een goed en eerlijk oordeel te kunnen geven over een film, boek etc. zijn er een aantal stappen die je moet volgen.
Persoonlijke benadering is belangrijk wanneer je gevraagt bent om zelf een recensie te schrijven met je eigen mening. Dit is makkelijker omdat je zelf kunt opschrijven wat je vindt en denkt. Zorg wel dat je altijd in de ik vind vorm schrijft, dus niet het is! Kritische benadering is belangrijk wanneer je een recensie schrijft voor een bedrijf etc. is het belangrijk om een kritische mening neer te zetten. Dus wat ook andere mensen vonden van het onderwerp waar je een recensie over schrijft. Na een film ondervraag je dus een aantal mensen die ook die film hebben bekeken. Zo krijg je een eerlijkere recensie dan wanneer je alleen zelf je mening geeft.