Waarom noemen ze een streektaal praten plat?

Heeft het te maken met het feit dat nederland officieel geen bergen heeft en dus plat is?
Of dat er op het platteland in hoofdzaak niet veel "hoogbouw"is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (1)

Niet elke spreektaal heet plat ; Platt (of Plattdüütsch, ook wel "laagduits" of Nederduits) is eigenlijk een echte taal - dialect zo je wilt - dat in de grensstreek en tot diep in Duitsland gesproken wordt. Ik woon net over de grens in Duitsland , en de oudere mensen (75+) spreken onder elkaar voornamelijk Platt, dat vrijwel precies zo klinkt als het Platt dat mijn oma (Vriezenveen) sprak. Platt is eigenlijk het woord voor de taal IN die taal ; het betékent dus eigenlijk Nederduits.

Het werd oorspronkelijk gesproken in een heel groot gebied in West-Europa, en al zijn er een paar varianten, wie Platt spreekt ,kan zich daarmee nog steeds in een groot gebied verstaanbaar maken. Als dagelijkse spreektaal is het Platt echter verdrongen door Nederlands en Hoogduits.

Het woord plat (bijvoeglijk naamwoord) voor weer van het Platt afgeleide / als Platt klinkende dialecten zoals Limburgs, Twents, Drents, Gronings, Fries ligt natuurlijk voor de hand, maar is zich inderdaad ook gaan verspreiden naar andere, beslist niet Diets-klinkende dialecten als plat Amsterdams, Bargoens, plat Hagenees, en ik heb zelfs al eens iemand van plat Turks horen spreken ;-) . Hier is het de betekenis gaan krijgen van "zwaar niet accentloos Nederlands". Maar iemand die plat Utrechts praat, praat dus geen Platt. De betekenis is hier ook niet de referentie naar een streekdialect, maar heeft een directe link naar de betekenis van plat als in onbeschaafd.

Het is etymologisch niet eens helemaal duidelijk boven water te krijgen of "plat praten" naar de oude streektaal of naar plat als in onbeschaafd verwijst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft dus NIETS met het platte land of lage bebouwing te maken ; dat zijn eigenlijk weer andere, meer letterlijke betekenissen van het woord plat.

1e betekenis : plattdüütsch
2e, afgeleide betekenis : onbeschaafd, onontwikkeld