Is een Willie Wortel naar Willie Wortel genoemd, of is het andersom?

Een inventief, maar niet al te praktisch persoon wordt vaak een Willie Wortel genoemd. Er is ook een Duckstadbewoner die Willie Wortel heet.

Werden inventieve personen al langer Willie Wortel genoemd, en hebben de vertalers van de Disney-verhalen die naam pas later aan de Duckstadse uitvinder gegeven?

Of zijn het de Disney-vertalers geweest die de uitvinder Willie Wortel noemden, en zijn we die naam pas later ook gaan gebruiken voor inventieve personen?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
5K

Antwoorden (3)

De Willie wortel van duckstad was er eerst. Later is die benaming overgenomen in de dagelijkse omgangstaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Disney bedacht de figuur Gyro Gearloose in 1952. Dat was in het verhaal “Gladstone’s Terrible Secret”.

Willem Klein (1912-1986) werd in 1952 aangenomen als wetenschappelijk rekenaar bij het Mathematisch Centrum in Amsterdam. Hij was een rekenwonder, en specialiseerde zich in worteltrekken. Kreeg in 1974 een vermelding in het Guinness Book of Records door binnen anderhalve minuut de negentiende-machtswortel uit een getal van 133 cijfers te trekken. En ook door in 43,8 seconden een getal van vier cijfers in tien verschillende sommen van vier kwadraten te verdelen. Hij nam de artiestennamen 'Willy Wortel' en 'Pascal' aan en trad op met zijn rekenkunsten. Ook gebruikte hij als pseudoniem 'Moos Optel'.

Nou nog de vraag wie van de twee het eerst de naam gebruikte. Laat dat nou nergens te vinden zijn...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit "antwoord" maakt de vraag eigenlijk nog meer een goeievraag :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat Disney een karakter gaat weiden aan een Nederlandertje.
Een wortel staat bekend om iets waar je lang aan moet knabbelen, dus een zeer moeilijke vraag kan ook een wortel worden genoemd. Daarom gaf Disney hem de naam willie WORTEL. Toen donald duck razend populair werd, werd de naam ook bij inventieve, maar niet al te praktische personen gebruikt.

Toegevoegd na 1 uur:
En in engeland word een carrot ook wel een nerd genoemd.