Waarom hebben we nog nederlands op school als het onze eigen taal is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Antwoorden (8)

Ten eerste om er voor te zorgen dat je later in correct Nederlands een sollicitatiebrief kunt schrijven.
Ten tweede om je te leren hoe onze taal in elkaar steekt, zodat je die kennis kunt gebruiken als je een andere taal wilt leren.
Zo heb je er op dit moment niet veel aan om een persoonsvorm te kunnen onderscheiden. Maar dat is des te belangrijker als je later Duits wilt gaan leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist OMDAT het jouw taal is wordt deze odnerwezen op scholen. Zo zorgen we er voor dat de taal in gebruik blijft, en iedereen een goede basis heeft van alle aspecten van onze taal. De spreektaal die we gebruiken is een mager aftreksel van de geschreven taal en het literair gebruik hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse taal die je van thuis af aan mee krijgt is nog lang niet voldoende om deze taal goed te kunnen beheersen.

Kijk hier nog maar even!
http://www.goeievraag.nl/vraag/nut-vak-nederlands-school.160345
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het je het goed uitspreekt geloof ik wel, maar de grammatica die hier op GV wordt gebruikt is om te huilen. Zoveel werkwoordfouten, en altijd maar "groter als".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allemaal wel mooi en aardig, maar zeker 90% uit mijn klas kan niet correct spellen. Dit is toch wel een probleem, hoe wil je later netjes (al eerder genoemd) een nette sollicitatie brief schrijven. Of formeel praten?
Nederlands is erg nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basisschool zou op zich wel voldoende zijn voor het leren van spelling en grammatica, dus ik vraag het me inderdaad af wat het nut is van Nederlands als vak aan middelbare scholen.

Aan puur en enthousiasmerend literatuuronderwijs heb je meer denk ik, gecombineerd met extra uren voor buitenlandse talen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal en denken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als we bepaalde taalelementen verliezen, zijn we niet langer in staat bepaalde denkwijzen uit te drukken en gaat dat verloren. Daarom is het belangrijk dat je over een zekere taalkennis beschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar leer je bijvoorbeeld dat 'Nederlands' met een hoofdletter moet worden gespeld. Maar even serieus: de Nederlandse taal is enorm rijk aan woorden en de ethymologie van die woorden maar ook van uitdrukkingen en gezegden, is zeer interessant. De literaire geschiedenis is prachtig. De taal, zijn rijkdom en zijn (literaire) geschiedenis: daarom krijg je Nederlands op school. Het geeft je een bepaald fundament, waar je de rest van je leven op kunt teren, als je er open voor staat.