Waarom zeggen sommige mensen 'o my gosh' in plaats van 'o my God'?

Ik hoor het vaak, en ik vraag me af waarom ze 'gosh' zeggen en niet gewoon God?
Stomme vraag misschien, maar ik vraag het me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14K

Antwoorden (9)

komt dat de maatschappij, verengelst is.
Ze zeggen ook bijna geen kinderen meer
maar kids.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh my god is toch ook gewoon Engels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Net zoiets als potverdrie ipv godverdomme. Het is een verzachting van de vloek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik: zelfde gedachte, bijna gelijk.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal gelijk hoor!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen vloek maar een uitspraak bij verontwaardiging en andere situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sherlock: jij ziet het misschien niet meer (beetje vreemd, als je Sherlock heet), maar "potverdrie" is echt afgeleid van "godverdomme".
Om dezelfde reden dat sommige mensen potverdorie zeggen ipv gvd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook religieuze mensen neigen wel eens tot een krachtterm en veel vloeken zijn in feite godslasterlijk.
Tjééétje is al bijna niet meer te herleiden tot 'Jezus!!!'.
Godsamme wordt gatsie, als je de naam des heren niet onterecht wilt gebruiken.
Zo kun je 'gosh' zien als een manier om de naam gods te sparen en toch uiting te geven aan een ontlading van gevoelens.
Zo zijn ook veel namen van enge ziektes verbasterd tot vloeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gosh is simpelweg een ander woord voor God.

Shit wordt shoot, of poop
What the hell wordt what the heck
Fucking wordt frikkin' / friggin / freaking

Bij ons thuis werd er geen shit gezegd, maar chips..

kinderen he...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gosh betekent gossiemijne of tjemig. Wij gebruiken dat woord wat er van afgeleid is. Vreemd genoeg zeggen wij Oh mijn god weer bijna niet. Typisch een Amerikaanse uitdrukking zoals zij heel veel bijbelse uitdrukkingen nog hebben. Neem alleen al het woord devil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MoniqueT
12 jaar geleden
bij gossiemijne is het "gossie" ook weer een afleiding van god
iedereen is anders dus niet iedereen zegt dezelfde dingen. Simpel voorbeeld: Wanneer iemand weg gaat kan diegene de volgende dingen zeggen: Tot ziens, daag, doei, hoiie, later etc.
Zo is dat ook met algemene uitspraken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hetzelfde idee als jeetje i.p.v. Jezus
of verdorie i.p.n. verdomme.
Het vergoeilijken of zochter maken van wat eigenlijk als vloek of uiterste vorm van verbazing bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat nog met gosh gehoord. Kan zijn dat het aan mijn oren ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga extreme home makeover kijken, en antwoord daarna opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk dat soort shit-programma's niet. Ik ken alleen maar om God en volgens deskundigen (mijn puberkinderen) is het God en niet Gosh maar ja die kijken geen shit-progrmma's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou Lotte...dat jij een programma niet leuk vind betekend dat niet dat het niet leuk IS! Gatver..heb al precies door wat voor type jij bent.
bah.