Hoe vertaal je een infinitivus passief in het Latijn?

De infinitivus passief is bijv. vocari bij vocare (a-stam) en duci bij ducere (medeklinkerstam). Hoe vertaal je deze vormen in een Latijnse zin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

Hij komt eigenlijk alleen maar voor in een AcI zin.
Constat servam a domino puniri.
Het staat vast DAT de slavin door de meester wordt gestraft.
Zonder Aci, komt dus bijna nooit voor: puella studet non puniri a domino. Beetje kromme zin maar: het meisje probeert niet door de meester gestraft te worden.

Vocari=te worden genoemd
Duci=te worden geleid
Puniri=te worden gestraft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

duci: infinitivus praesens passivum - geleid worden
vocari: infitivus praesens passivum - geroepen worden