Waarom is het 'het Groot Dictee der Nederlandse Taal' ?

En dan heb ik het over de hoofdletters, ik zie namelijk niet in waarom, groot, dictee en taal met een hoofdletter moeten beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Omdat het de titel van een televisieprogramma is. Net als Goede Tijden Slechte Tijden, en als So You Think You Can Dance.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een titel van een televisieprogramma mag naar eigen smaak betitelt worden? Daar mogen dus taalfouten in zitten?
(beetje tegenstrijdig met het doel van het programma, maar dat ter zijden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Namen moeten toch met hoofdletters?
Amadea
12 jaar geleden
Terzijde: Het is geen taalfout, maar heel normaal om een titel hoofdletters te geven. Betiteld volgens het gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een titel van een televisieprogramma mag op elk manier betitelt worden. Ik begrijp niet waarom mensen er zo op in gaan.
Amadea
12 jaar geleden
Net als deze website Goeie Vraag getiteld is, en het boekje van Remco Campert "Het leven is vurrukkulluk" heet. Allemaal taal, en allemaal mogen ze zelf weten op welke manier ze hun product benoemen!

Andere antwoorden (2)

In het Duits zijn zelfstandige naamwoorden wel met een hoofdletter. Ook in Nederland wordt het steeds meer de gewoonte om woorden extra te benadrukken door ze met een hoofdletter te schrijven. Een voorbeeld hiervan is het Leger des Heils. In zo'n geval wordt het gebruikt als een eigen naam en dan is de spelling vanzelfsprekend helemaal vrij. Maar, je hebt gelijk, het is niet correct en zeker niet voor een programma met dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een naam is geworden.We schrijven niet zomaar een dictee, één keer per jaar rond dezelfde tijd verheugen we ons op dit evenement.Het Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt elk jaar door een andere schrijver geschreven .Het verenigt Nederlander en Vlaming, 'prominent' en krantenlezer.En schreef je thuis mee, en had je weinig fouten, dan kon je jezelf een prachtige vulpen cadeau doen,ook eentje met een hoofdletter, zoals een Mont Blanc, een Parker, een Waterman,een Conway Stewart enz.