Is het de wijk staat bekend om haar of zijn...?

En hoe kan je dat eigenlijk makkelijk zien. Want de wijk is mannelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Antwoorden (1)

Volgens de Van Dale http://vandale.nl/opzoeken?pattern=wijk&lang=nn is het woord "de wijk" vrouwelijk, maar soms wordt het ook mannelijk vervoegd.

Het beste is dus te schrijven "De wijk staat bekend om haar...".

Je kan het geslacht van een woord over het algemeen niet makkelijk zien. Je zal hiervoor meestal een woordenboek moeten gebruiken. Alleen woorden waarvan je weet dat het lidwoord dat erbij hoort "het" is, zijn onzijdig. Dat is de enige makkelijke regel. Bij onzijdige woorden hoort altijd het bezittelijk voornaamwoord "zijn". Dus bijvoorbeeld: "Het huis en zijn kamers...".
Antoni