Hoe is een woord als vrijpostig ontstaan en waarom wordt het nu nauwelijks gebruikt?

vrijpostig = iets te vrij, brutaal

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Het woord is ontstaan in de 18e eeuw:

Vrypóst 'brutale vent'; afgeleid van vrijpostig, dat vermoedelijk een verbastering is van vrijborstig 'openhartig, rondborstig' onder invloed van het Franse riposte 'snedig antwoord'.

En waarom het niet meer gebruikt wordt? Zo gaat dat met taal. Woorden (die overigens ongeveer hetzelfde betekenen) als astrant en vrijmoedig hoor je ook bijna niet meer.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot aan de jaren 50 werd een groot deel van de opvoeding besteed aan de grens tussen beleefd en onbeleefd. Sinds de jaren 60 is dit steeds meer op de achtergrond gekomen en moet alles maar gezegd kunnen worden. In het huidige klimaat is de afweging of een opmerking vrijpostig is of niet dus minder relevant. We hebben nu te maken met asociaal gedrag, dus nu ontstaan er veel woorden rondom dat concept. Vrijpostigheid is gewoon een te subtiel woord om nu nog erg nuttig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een mooie benadering :)