Texel of Tessel?

Ha, die Lezers;

De etymologie achter de naam van het eiland Texel is me bekend, maar over de uitspraak blijkt geen consensus te bestaan. De meeste mensen zeggen Tessel, sommigen (waaronder ikzelf) Texel. Ooit hoorde ik namelijk dat de eilanders zelf ook Texel zeiden, maar daar vind ik op het web geen onderbouwing van.
Welke uitspraak verkiest de GV'er en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf Tessel. Mijn vader komt uit Den Helder en volgens hem is het Texel. Toen ik er op vakantie was hoorde ik voornamelijk Texel, maar ik heb nu bij mijn studie iemand zitten die er vandaan komt en die zegt Tessel.

Volgens mij kan het dus allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dag sinterklaas,

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand Texel als Texel horen uitspreken. Iedereen die ik ken, dus ikzelf ook, zegt Tessel.

Met vriendelijke groet,

Atlantyze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kipjes hebben ook nog nooit iemand Texel horen zeggen. Wij zeggen altijd Tessel en we hebben ook altijd gedacht dat iedereen dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Texel bedoel je denk ik als in Teksel? Heb het nog nooit iemand horen uitspreken als Teksel... op school heb ik het toch ook geleerd als Tessel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is Texel

Toegevoegd na 3 minuten:
Het Tessels of Texels is het dialect van het eiland Texel. Het wordt door een deel van de Texelse bevolking gesproken en dan vooral in de dunnerbevolkte gebieden op het eiland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er van af waar je woont/bent opgegroeid. Hetzelfde met Chaam in Noord Braband. Chaam of Khaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zei ik altijd Texel, simpelweg omdat je het zo schrijft en mij nooit iemand gezegd heeft dat het anders was. Toen ik echter afgelopen september op vakantie ging naar Texel zei mijn vriend mij dat Texel puur schrijfttaal is en zelden gebruikt wordt, omdat de spreektaal 'Tessel' aangeeft. Hett was even wennen, maar nu gebruik ik toch ook met hetzelfde gemak Tessel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
texel wordt voor zo ver ik begrepen heb door de bewoners van het eiland gezegt en de meerderheid daar buiten zegt tessel.

Maar inderdaad ik ken ook mensen daar buiten die texel zeggen. Dus dit is een beetje een dubbel antwoord.

Persoonlijk zeg ik tessel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg altijd texel omdat ik ooit zo leerde op school,maar als mijn vrienden tessel zeiden verbeterde ik ze altijd hihihi.