Hoe krijg je een woord in het woordenboek???

Er is bijvoorbeeld geen woord voor het binnenste deel van een sla. Ik wil graag dat dit er wel komt. Maar hoe?

slin (het ~)
1 Het knisperige witachtige binnenste gedeelte van een slablad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.michske.be/blog/?p=69
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is mijn woord een paar jaar geleden terecht gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag me echt af hoe je de betekenis van het woord weet als het niet in een woordenboek staat :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Thessaheijder Hij heeft het woord zelf bedacht, kijk maar, zijn naam staat bovenaan de opgegeven link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet dat niet ' stronk'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.woorden.org/woord/stronk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart van de sla (vgl. de artisjok)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hajete , het heeft altijd het hart van de sla geheten, of van de krop van andijvie, en meer van dat soort groenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rudy denkt daar anders over, vrees ik.
Die ziet meer in "zijn" slin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het woord slastronk hoor, denk ik aan het hart van de sla. Slin? Nee dat klinkt mij niet smakelijk.

Het beste antwoord

Een woord wordt opgenomen in de Grote of Dikke Van Dale als de redactie dat woord gedurende langere tijd (ongeveer drie jaar) regelmatig aantreft in het (schriftelijk) algemeen taalgebruik. Daarvoor doorzoekt de redactie voornamelijk digitale teksten (kranten, tijdschriften, boeken, internet). Deze teksten moeten bedoeld zijn voor een ruimer publiek en ze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn voor veel mensen. Dat betekent dat woorden die alleen gebruikt worden in een bepaald vakgebied, in bepaalde kringen of in een bepaalde regio, niet worden opgenomen. Dus als een woord bijvoorbeeld alleen gebruikt wordt door een bepaalde beroepsgroep of alleen bij een bepaalde sportclub of alleen in een klein deel van Nederland of België, dan komt het woord niet in de Dikke Van Dale. Het woord moet algemeen bekend zijn, het moet ingeburgerd zijn. Voor nieuwe uitdrukkingen geldt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je wil dat een woord in het woordenboek opgenomen wordt, zul je moeten zorgen dat het in de spreektaal wordt geaccepteerd. Als maar genoeg mensen het gaan gebruiken, wordt het vanzelf onderdeel van de spreektaal en komt het in het woordenboek.

Ik heb niet echt heel veel behoefte aan een woord voor het binnenste van sla.

Zelf lobby ik al jaren voor
sfedromanisch (bijvoeglijk naamwoord): fantasierijk toekomstgericht
Maar het lukt nog niet erg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
manisch doet mij teveel denken aan manisch-depressief. Dat woord heeft een vervelende klank. Nee, dat gaat er niet één worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sfedromanisch, een soort science fiction of gaat die vergelijking niet op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea of jij een beter antwoordt weet geef liefer zelf antwoordt dan dat je andere af kraakt
Amadea
12 jaar geleden
AntwoorD geef ik lieVer zelf als ik daadwerkelijk een antwoord weet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik heb geen behoefte aan jouw mening over 'slin'. Dat is niet de functie van goeievraag.nl Bedankt echter voor het eerste deel van je antwoord.
Amadea
12 jaar geleden
Vermoedelijk ben jij kok, Rudy, dat je graag een specifieke naam voor dat groentedeel wenst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha nee, gewoon iemand met een rare wens. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan je wens??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een woord bedenken dat in het woordenboek komt.
Zoals in de reactie te zien is, heb je blijkbaar al wat promotie gedaan. Een woord komt in een woordenboek als het in de betreffende taal gebruikt wordt. En mensen gaan het vanzelf gebruiken als het zinvol is EN een functie heeft. Aan dat laatste twijfel ik, want sla is sla, ook het onderste deel.

Afhankelijk van de slasoort kunnen we de krop (kropsla) of de stengel (stengelsla) etc. al onderssheiden.

Dus is "slin" als algemene aanduiding is niet alleen overbodig, maar ook nog eens niet eenduidig (wat wordt ermee bedoeld) mbt verschillende slasoorten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zie op Internet dat het woord al sinds 2007 voorkomt op je (of verwante) weblogs, dus na 4 jaar nog weinig resultaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Inhoudelijk overbodig dus.