Hoe krijg je een woord in het woordenboek???

Er is bijvoorbeeld geen woord voor het binnenste deel van een sla. Ik wil graag dat dit er wel komt. Maar hoe?

slin (het ~)
1 Het knisperige witachtige binnenste gedeelte van een slablad

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een woord wordt opgenomen in de Grote of Dikke Van Dale als de redactie dat woord gedurende langere tijd (ongeveer drie jaar) regelmatig aantreft in het (schriftelijk) algemeen taalgebruik. Daarvoor doorzoekt de redactie voornamelijk digitale teksten (kranten, tijdschriften, boeken, internet). Deze teksten moeten bedoeld zijn voor een ruimer publiek en ze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn voor veel mensen. Dat betekent dat woorden die alleen gebruikt worden in een bepaald vakgebied, in bepaalde kringen of in een bepaalde regio, niet worden opgenomen. Dus als een woord bijvoorbeeld alleen gebruikt wordt door een bepaalde beroepsgroep of alleen bij een bepaalde sportclub of alleen in een klein deel van Nederland of België, dan komt het woord niet in de Dikke Van Dale. Het woord moet algemeen bekend zijn, het moet ingeburgerd zijn. Voor nieuwe uitdrukkingen geldt hetzelfde.

Met heel veel moeite maar het duurt wel twee jaar voor het er in staat

Als je wil dat een woord in het woordenboek opgenomen wordt, zul je moeten zorgen dat het in de spreektaal wordt geaccepteerd. Als maar genoeg mensen het gaan gebruiken, wordt het vanzelf onderdeel van de spreektaal en komt het in het woordenboek. Ik heb niet echt heel veel behoefte aan een woord voor het binnenste van sla. Zelf lobby ik al jaren voor sfedromanisch (bijvoeglijk naamwoord): fantasierijk toekomstgericht Maar het lukt nog niet erg ;-)

Zoals in de reactie te zien is, heb je blijkbaar al wat promotie gedaan. Een woord komt in een woordenboek als het in de betreffende taal gebruikt wordt. En mensen gaan het vanzelf gebruiken als het zinvol is EN een functie heeft. Aan dat laatste twijfel ik, want sla is sla, ook het onderste deel. Afhankelijk van de slasoort kunnen we de krop (kropsla) of de stengel (stengelsla) etc. al onderssheiden. Dus is "slin" als algemene aanduiding is niet alleen overbodig, maar ook nog eens niet eenduidig (wat wordt ermee bedoeld) mbt verschillende slasoorten. Toegevoegd na 9 minuten: Ik zie op Internet dat het woord al sinds 2007 voorkomt op je (of verwante) weblogs, dus na 4 jaar nog weinig resultaat....

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sla

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100