Is in deze zin 'die' correct?

'Ik heb wel mijn essay gemaakt, die zit hier als bijlage bij'

het verwijswoord 'die' verwijst toch naar essay, maar essay is een het-woord. zou je dan niet ipv die 'dat' moeten gebruiken? maar dan klinkt de zin weer niet lekker. Ik heb wel mijn essay gemaakt, dat zit hier als bijlage bij.

Toegevoegd na 9 minuten:
Is de zin 'Ik heb wel mijn essay gemaakt, die zit hier als bijlage bij' nou wel of niet grammaticaal correct? iedereen hier zegt weer wat anders..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Essay is onzijdig (het essay); daar hoort 'dat' bij. Dus:
'Ik heb wel mijn essay gemaakt, dat zit hier als bijlage bij'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwarring omdat het woord essay vrij onbekend is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Essay is een woord wat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen.
Misschien moeten er op school weer essays geschreven worden?
Dan leert men toch ook dat het "het essay" is?
Het essay, dat hierbij ingesloten is. Plus voor een correct antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Essay is een woord DAT ik de laatste tijd ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo, in het voorbeeld van Momopoyolo is "wat" het lijdend voorwerp dus "wat" is juist.
Als de zin zou luiden": "Het essay dat hier voor u ligt." is 'dat' het onderwerp en is 'dat ' juist, althans naar mijn bescheiden mening.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb het anders geleerd... maar dat is inmiddels al een tijd geleden, dus ik kan het mis hebben, en de regels van de taal zouden kunnen zijn veranderd.

Andere antwoorden (11)

Ik zou deze gebruiken.

Of:

In de bijlage vindt u het door mij geschreven essay.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het woord: 'Deze' bedoel ik dus.

Ik heb wel mijn essay gemaakt, deze zit hier als bijlage bij

Toegevoegd na 3 uur:
naar aanleiding van de reacties:

Inderdaad, momopoyolo, daar heb je gelijk in, ik dacht meer aan 'spreektaal'.

Ik had mijn antwoord beter kunnen formuleren. mijn eerste punt om de zin te veranderen lijkt mij de beste optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Essay is taalkundig onzijdig. Dus dat essay of dit essay en niet deze essay.
Je zegt in het ABN toch ook niet "deze meisje".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel mijn essay gemaakt, deze zit hier als bijlage bij FOUT!! Moet zijn: ..............dit zit hier als bijlage bij.
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad, momopoyolo. "deze" klinkt op het eerste gehoor al net zo fout als "daar staat een huis, deze is onbewoond". Of "daar staat een huis, die heeft een rood dak".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, momopoyolo, daar heb je gelijk in, ik dacht meer aan ‘spreektaal’.
Ik had mijn antwoord beter kunnen formuleren. mijn eerste punt om de zin te veranderen lijkt mij de beste optie.
Het is wel correct ( in de zin van juist), maar niet mooi.
Ik zou er zoiets van maken: Ik heb wel mijn essay gemaakt, zie bijlage. Of: ik heb wel mijn essay gemaakt, en voeg die toe als bijlage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
"... en voeg DIT toe als bijlage".
Volgens het groene boekje is die zin niet correct, maar eerlijk gezegd zou ook ik deze zin zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Deze treft u hier als bijlage aan". bekt volgens mij lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het lidwoord 'het' is, gebruik je het verwijswoord 'die'
Als het lidwoord 'de' is, gebruik je het verwijswoord 'dat'

Dus als het 'het essay' is, moet je dus 'dat' gebruiken. Maar als je dat niet mooi vindt klinken, kan je er dus ook een andere zin van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is precies andersom; bij 'het' hoort 'dat' en bij 'de' hoort 'die'. voorbeeld:
De man die ...
Het meisje dat ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor v dijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeehond: Dat je het tegenwoordig vaak zo hoort,
maakt het nog niet correct. Harstikke fout dus!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o! ja ik weet het echt wel hoor, maar dat was gewoon een foutje! maar ik toch wel daarna neergezet dat bij het essay dat hoort
Naar aanleiding van je aanvulling:
Nee, de zin is grammaticaal niet correct.
'Essay' is onzijdig (het essay). Je moet ernaar verwijzen met 'dat' of 'dit'. 'Die' en 'deze' zijn fout.
Duidelijker kan ik het niet zeggen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een heel duidelijk echo-antwoord. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje flauw.
Blijkbaar raakt de vraagsteller in de war door de verschillende antwoorden. Dan kan het geen kwaad het juiste antwoord nog eens te herhalen, met een nuttige aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor dit antwoord
Het essay is onzijdig, en na een onzijdig zelfstandig naamwoord volgt het betrekkelijk voornaamwoord DAT. Dus dan krijg je (bijvoorbeeld):

"Het essay dat ik heb geschreven".

In jouw voorbeeld zou ik het heel anders formuleren, want de zin klinkt toch een beetje krom. Mijn suggesties zouden zijn:

"Ik heb wel mijn essay gemaakt. Ik stuur het hierbij mee."

"Ik heb wel mijn essay gemaakt. U vindt het in de bijlage."

"Ik heb wel mijn essay gemaakt; zie bijlage."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Essay is een onzijdig woord, een ' het' woord dus.
Grammaticaal is het zo;

'Die' gebruik je bij een 'de' woord; de jongen (die daar staat) De auto (die daar rijdt).

'Dat' gebruik je bij een 'het' woord; het meisje (dat daar loopt) het kindje (dat daar speelt).

Het essay is dus altijd 'dat' of 'dit'.

Ik heb mijn essay gemaakt, dat zit hier als bijlage bij.
of;
Ik heb mijn essay gemaakt, dit zit hier als bijlage bij.

Dit/dat, deze/die;

Dit/deze verwijst nadrukkelijker naar personen of dingen die dichtbij zijn. 'Dat' ligt dan weer verder weg.

De aanwijzende voornaamwoorden dit en dat verwijzen naar 'het' woorden. Deze en die naar ' de' woorden. Ze worden vaak in één zin gebruikt om 2 groepen of personen
of zaken tegenover elkaar te stellen.

Dit huis wordt afgebroken terwijl dat huis gespaard wordt.

Dit/deze verwijst nadrukkelijker dan dat/die als beide woorden niet in één zin voorkomen.
Het regende de hele dag. Dat was niet voorspeld.
Het regende de hele dag. Dit was niet voorspeld.
Soms is er weinig verschil tussen dat/die en de lidwoorden het /de.
Heb je het nieuws over de ramp op tv. gezien?
Nee, ik heb die extra uitzending gemist. OF; Nee, ik heb de extra uitzending gemist.

Het essay 'die' kan dus echt niet! Ik vind het ook niet klinken en dat zullen meerderen zo voelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook zeggen;
Ik heb mijn essay gemaakt en heb het als bijlage toegevoegd.
amc
12 jaar geleden
Omdat nog niemand het over 't met "ik" beginnen, noch het over de komma heeft gehad waag ik toch nog een nieuw antwoord. Grammaticaal rammelt de zin namelijk nogal. 'Die' is niet correct, en de komma is ook niet correct - danwel de vorm van de zin achter de komma. Ik zou het als volgt schrijven:
"Mijn essay heb ik wel gemaakt; dat is als bijlage toegevoegd". Of: "Het wel gemaakte essay heb ik als bijlage hieraan toegevoegd".
Amadea
12 jaar geleden
Mijn essay, DAT u als bijlage aantreft. Daarover bestaat geen twijfel. Verder zou ik zeker niet kiezen voor: 'zit hier als bijlage bij'. Er zijn al meerdere antwoorden gegeven met een mooi alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn essay heb ik wel gemaakt. Het is door mij als bijlage aan dit bericht (of aan deze brief) toegevoegd.
Anders:
Als blijk dat ik het essay heb gemaakt, doe ik het u hierbij toekomen. Ik hoop dat de vraag of ik het heb gemaakt, hiermede naar genoegen is beantwoord.