Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zegt men " tandenborstel" en niet "tandborstel"?

zoals men handborstel gebruikt in de plaats van handenborstel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
970
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig inderdaad, het is ook weer "tandpasta" en niet tandenpasta.. Ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom is het 'boekenkast' en 'boekhandel'? Vreemde kronkels van de Nederlandse taal denk ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tandborstels bestaan wel, maar worden gebruikt om de ruimte rondom één tand te poetsen; zie link.

Je tandenborstels heb je om je tanden zelf mee te poetsen. Tegenwoordig zijn (electrische) tandenborstels zo klein dat je je tanden er tand voor tand mee zou kunnen poetsen, maar met "ouderwetse" tandenborstels kan dat sowieso al niet. Het zou dus raar zijn geweest als we de tandenborstel in het verleden "tandborstel" hadden genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je je tanden poetst en niet 1tand. Bij handborstel is dat anders omdat je daarmee niet je handen borstelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandpasta is ook bedoeld voor je tanden en niet voor 1 tand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ perfect antwoord en je hebt de borstel met 1 hand vast. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een haarborstel dan? Ik borstel toch ook niet 1 haartje tegelijk? ;-) Ik borstel me haren, niet een haar. Maar toch is het geen harenborstel maar haarborstel...
Een borstel voor je tanden ! Je ppets niet een tand ( meestal ) maar medere tanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je borstelt met een haarborstel ook meerdere haren

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding