Wanneer gebruik je in het Duits, "in die Niederlande" en wanneer gebruik je "in den Niederlanden"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
24.4K

Het beste antwoord

Dat is een kwestie van naamvallen.

Het woord 'in' kan een derde naamval (Dativ) óf vierde naamval (Akkusativ) uitlokken.

*In krijgt DERDE naamval wanneer het een TOESTAND aangeeft:
*Ich bin IN der Wohnung -> vrouwelijk, 3e naamval: der Wohung

*In krijgt VIERDE naamval wanneer het een BEWEGING aangeeft:
*Ich gehe IN die Disko -> vrouwelijk, 4e naamval: die Disko

==>Hoe weet je of het 3e of 4e naamval is?<==
Je maakt van de zin een vraagzin, met 'Wo?' of 'Wohin'?

Ich gehe in die Disko = WOHIN gehe ich? Wohin = 4e nv.
Ich bin in der Wohnung = WO bin ich? Wo = 3e nv.

* Het zelfde geldt voor 'die Niederlande':

Ich bin in Belgien. Ich fahre mit dem Auto IN DIE NIEDERLANDE.
(Wohin fahre ich? 4e nv)

Ich wohne IN DEN NIEDERLANDEN.
(Wo wohne ich? 3e nv)

*Nog een gemeen voorbeeld:
Ich fahre in die Niederlande. = 4e nv, dus BEWEGING.
Betekenis: Ik rij NAAR Nederland.

Ich fahre in den Niederlanden. = 3e nv, dus TOESTAND.
Betekenis: Ik rij IN Nederland.

Als je het niet snapt, stuur maar een berichtje!

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog een kleine aanvulling:

In die Niederlande <> In den NiederlandeN

Die extra 'n' heeft de volgende oorzaak: Een meervoudsvorm die in de 3e naamval staat, eindigt ALTIJD op N.

Als het sowieso op een N eindigt, verandert er niets. vergelijk:

Meine GROßELTERN kommen zu Besuch. (1e nv)
Ich bin bei meinen GROßELTERN. (3e nv)

Meine FREUNDE kommen zu Besuch. (1e nv)
Ich bin bei meinen FREUNDEN. (3e nv)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In 'die Niederlande' gaat het om wat Nederland precies is. En 'in den Niederlanden' gaat het om Nederland. Ik weet niet precies hoe ik je het kan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vraag van waar je bent. Ben je in Nederland dan schrijf je "in den Niederlanden", ben je buiten Nederland en wil je naar Nederland toe schrijf je "in die Niederlande". Hetzelfde geldt niet alleen voor jou, maar voor alle personen, dieren en dingen.