Waar schreef je een woord als controle vroeger met een k?

Toegevoegd na 17 seconden:
Waar = waarom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Het beste antwoord

Als je met "vroeger" bedoelt een jaar of 40-45 geleden, dan zou dat weleens kunnen kloppen. In de tijd van de demokratiezering vonden we toen, dat het met de spelling ook wel wat demokratieser kon. En kontrole met een k schrijven is dan een logiese stap.

Er is zelfs een spellingscommissie geweest (Pée-Wesselings) die eind jaren 60 aanbevelingen deed. Die commissie stelde b.v. voor om voortaan Meksikoo (Mexico) heerlik, odeklonje en kommunikaatsie te schrijven. De PSP heeft zelfs een tijdje de Pasifisties Sosialistiese Partij geheten.

In de tijd van "spreiding van kennis, macht en inkomen" leek ook nivellering van taal een prima zaak. Maar het is met die nivellering van taal, net zo gegaan als met de demokratizering en andere idealen voor een betere wereld. De dringende wens van studenten, om b.v. voortaan de examens af te laten nemen en te laten beoordelen door mede-studenten, hield ook geen stand. Al snel stonden we weer met beide benen op de grond, en in de 80-er jaren was het helemaal afgelopen met de pret. Het werd dus weer gewoon controle, en de PSP heette gewoon de Pacifistisch Socialistische Partij en zo schreven we het ook ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Leuk dat je het zo bij elkaar zet. Ik heb het allemaal meegemaakt. Soms wordt je voor oud versleten als je de wijzigingen niet bij kunt benen.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En sinds 2005 heet de PSP de PlayStation Portable ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlang je ook nog weleens terug naar die fantastiese tijd Ivana? We kraamden een boel onzin uit, maar het was wel erg gezellig. ;-) En voor wat betreft de spelling: niemand weet meer hoe het precies zit hoor, met directeur of direkteur, pere(n)jam, en vooral streepjes tussen woorden. (televisieprogramma, televisie-programma)
Echt foutloos schrijven is iets voor de elite, en daar hoor ik niet bij.....
rose
12 jaar geleden
Koop je toch het groene boekje....
rose
12 jaar geleden
Maar de alternatieve spelling, waar 'kontrole' deel van uitmaakt, is al van 1955 en heeft dus minder van doen met de commissie Pée-Wesselings.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, dat kan natuurlijk. Maar dan moet je ook een "wit" boekje kopen, want sommige kranten en tijdschriften gebruiken (uit protest) de witte spelling. Hoe je sommige woorden schrijft zullen we dus echt nooit te weten komen :-)

Andere antwoorden (1)

Kontrole komt als spelling naast controle in de Van Dale van 1961 al voor, maar niet in die van 1950 en moet dus in de jaren vijftig in zwang zijn geraakt (Van Dale is notoir conservatief).

Sinds de jaren vijftig bestond er voor veel woorden een voorkeurspelling en een toegelaten spelling, die ook wel progressief werd genoemd. De progressieve spelling van controle was kontrole.

De gedachte was dat je, waar je een harde (k) uitspraak had, je ook beter een k kon schrijven, dat zou het spellen vereenvoudigen.

In de jongste spelling is dit niet meer het geval.

Van Stormfront:

"In 1934 voerde toenmalig Nederlands minister van onderwijs, Marchant 'de Marchant spelling' in, deze was gebaseerd op de spelling De Vries en Te Winkel en de spelling Kollewijn.

De spelling Marchant gold enkel in Nederland, België had de spelling Marchant niet overgenomen. Beide landen wilden de spellingeenheid herstellen en daarom werden er nog tijdens de tweede wereldoorlog, op aanraden van een spellingcommissie, een nieuwe spelling ingevoerd. In 1946 in België en een jaar later in Nederland. In deze nieuwe spelling werd ook een alternatieve, toegelaten spelling opgenomen voor veel bastaardwoorden.

In 1955 werden overigen bevindingen van de commissie ingevoerd. Het betrof hier in feite weer een spellinghervorming. Ook nu werd er een alternatieve spelling van bastaardwoorden toegestaan. Zoals 'buro' i.p.v. 'bureau'.

In 1996 werd die flauwekul weer ongedaan gemaakt en hadden we enkel de voorkeurspelling die werd geaccepteerd. Tegelijk werd ook de tussen-n-regel ingevoerd, deze bepaalde dat we voortaan 'pannenkoek' zouden gaan schrijven i.p.v. 'pannekoek'."
rose