Klopt de interpunctie in deze zin? Of hoe hoort het dan?

'Timothy, ruim jij hier alles nog op?’, vroeg hij.

[?',] klopt dit?

12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb 't even opgezocht, want die komma na het vraagteken leek me overbodig,
maar ik twijfelde.

antwoord: is het prima zo! :-)

bron:

Als de zin begint met het citaat, vervalt de punt (het vraagteken blijft staan), en wordt het citaat gevolgd door een komma:
◦ "Ik hou niet van appeltaart", zei ik.
◦ "Hebt u een klantenkaart?", vroeg de kassière.

lees even:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/aanhalingstekens-en-leestekens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De interpunctie is correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zin is helemaal kloppend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De interpunctie klopt inderdaad, je moet zelf beslissen of je de suggestie van antwoorder nr. 1 overneemt (omdraaien van 2 woorden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling van de interpunctie is het lezen van een stukje tekst wat gemakkelijker..wat overzichtelijker te maken.

En dus moet je overbodige leestekens trachten te vermijden..die maken het immers alleen maar lastiger te lezen.

Een vraagteken plus een komma zijn duidelijk wat teveel van het goede.

Bovendien staan er nog de aanhalingstekens die het lezen nòg wat ingewikkelder/lastiger maken.

De zin moet worden:"Timothy, ruim jij hier alles nog op, vroeg hij"

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat tussen de aanhalingstekens staat, word gezegd. (ik denk ik zeg het even voor de duidelijkheid).