Bestaat de uitdrukking 'in de dop zitten' echt?

Eigenlijk gebruik ik hem wel vaker, en Google zegt wel dat 'uit de dop' bestaat. Bestaat in de dop zitten ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.9K

Het beste antwoord

Nee, er is geen uitdrukking
"in de dop zitten".

Er is wel een gezegde, bijvoorbeeld:
dat is een dametje in de dop.
Daarmee wordt bedoeld dat een meise zich gedraagt
als een dame en later wel "een dame zal worden".

uit de dop
Spreekwoorden: (1914) Hij komt pas uit den dop.
Deze uitdrukking wordt oorspronkelijk gebruikt van een dier, dat uit de eierschaal is gekropen en dus pas geboren is, en wordt bij overdracht ook gebezigd voor jonge mensen, die pas komen kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit zijn de uitdrukkingen die ik vond:

1) beter een half ei dan een lege dop. (=beter iets dan helemaal niets)
2) de eigen boontjes doppen (=de eigen zaken regelen)
3) een half ei is beter dan een lege dop. (=beter iets dan niets)
4) pas uit de dop komen (=maar pas ergens aan deelnemen)
5) uit de doppen kijken (=goed uitkijken)
6) uit zijn doppen (=uit de ogen)
7) zijn eigen boontjes doppen. (=geen beroep doen op hulp van anderen; zijn eigen problemen zelf oplossen.)
8) zijn pen in alsem dopen (=erg negatief of kwetsend schrijven)
9) zijn pen in gal en alsem dopen (=erg negatief of kwetsend schrijven)

Ik denk dat het een zelfgemaakte combinatie is van 'Pas uit de dop komen' en 'In de penarie zitten' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Kunstenaars die zich nog moeten ontplooien, zitten in de dop....