Kan iemand mij uitlegen hoe het kofschip werkt ?

Toegevoegd na 4 uur:
Graag in Jip en Janeke taal

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. net zoals het FOKSCHAAP. Alle werkwoorden krijgen in de verleden tijd -de achter de stam. Alleen werkwoorden waarvan de stam eindigs op één van de medeklinkers uit het woord KOFSCHIP (K, F, S, CH, P), krijgt de verleden tijd -te achter de stam. Werkte Juichte Kapte Pafte en anders is het dus altijd Leefde (stam = leev (!) Sierde Mengde etc. Vanzelfsprekend geld deze regel alleen voor regelmatige ofwel zwakke werkwoorden. Toegevoegd na 1 uur: Sorry, ik zie het nu pas ; het gaat om 'T (!!) kofschip of fokschaap. De T hoort dus ook in het rijtje thuis, maar dat doen maar erg weinig mensen fout. Ik heb nog nooit de vervoeging 'zetde' of 'plantde' gezien tenminste.

Het zogenaamde 't kofschip is een ezelsbruggetje voor de juiste vervoeging van zwakke werkwoorden. Men neme het hele werkwoord (de onbepaalde wijs), dus bijvoorbeeld bakken. De stam is bak, de stammedeklinker is een k. De vraag is nu: is die k stemloos of stemhebbend? Stemloos zijn: t, k, f, s, ch, p ('t kofschip of 't fokschaap). De stemloze krijgen een t, de andere een d. Dus: bakken (bakte), bluffen (blufte), lanflaufen (gelanglauft) Maar: wuiven (wuifde). De stammedeklinker is een v! Zo ook: kruisen (kruiste), kuisen (kuiste), briesen (gebriest). Maar: bonzen (bonsde).

Bronnen:
http://members.chello.nl/r.kuijt/kofschip.htm

Hiervoor moet je hele werkwoorden nemen. Haal van de stam -en af. Als dan de laatste letter van de stam een medeklinker uit het kofschip is, dan maak je de verleden tijd met -te. Dus: Maken - mak, maakte Blaffen - blaff, blafte Als dat niet zo is dan word de verleden tijd gemaakt met -de. Dus: Wonen - won: woonde

Even een toevoeging: het is niet langer ´t Kofschip of ´t Fokschaap, maar: "xtc koffieshop", omdat na de x (bv. gefaxt) ook een t komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100