Waarom is er geen meervoud van het woord 'hel'?

Hemel heeft als meervoud de hemelen.
Voor hel is er geen meervoud. Is er maar één hel dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie houdt zich nu nog bezig met zulke poppenkast. Bugyman, Haantke Pik enz. Grow up!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gekozen naam.

Het beste antwoord

"de" hel is te vergelijken met "het" weer.
ik zie het als een state of mind waar je je in bevindt.
sorry, lekker vaag, maar weet niet zo goed hoe ik het anders zou moeten zeggen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd. +1

Andere antwoorden (9)

Hemelen is een werkwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
hellen trouwens ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ja, er is maar één hel that is. Waarom er meerdere hemelen zijn, heeft onze taal mooi uitgelegd: http://www.onzetaal.nl/advies/indezevendehemel.php
Mooiste vind ik nog dat God bij elke zonde een hemel verder is gaan zitten. (Dat linkt ook de zeven doodszondes aan de zevende hemel!).

Blijkbaar is er geen slechtere plaats te verzinnen dan de hel. Wel heb je natuurlijk het vagevuur.

In de Van Dale wordt ook geen meervoud gegeven van "hel".

Toegevoegd na 11 minuten:
Maarrrr... In het Boeddhisme zijn er wel degelijk meerdere "hellen", zo schrijft Wikipedia: "Het Boeddhisme maakt onderscheid tussen veel verschillende hellen, die variëren in de intensiteit en frequentie van de ervaren pijn." (zie bron 2)

Toegevoegd na 16 minuten:
De hellen in het Boeddhisme zijn echter niet eeuwig. Je slijt je leven in een hel, om dan op basis van je karma naar een andere plaats te gaan om een nieuw leven (met hopelijk minder lijden) te beginnen. De Boeddhistische naam voor de hel is "Naraka" (bron 3), het meervoud van "hel" is daarmee "Naraka's".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meervoud van 'hel' is echtgenote :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat de verledentijd van 'echt genieten' echtgenoten was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 2 echtparen echt paren hebben 4 echtgenoten echt genoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met zoveel minduimpjes ga je vast naar de hel......hihi
Ha, die Dounja;

Misschien is het wishful thinking; er spreekt de hoop uit dat zoiets ergs als de hel een eenmalig iets is terwijl tegelijkertijd de verwachting is dat de heerlijkheid van het heirnamaals te groot is voor één enkele hemel. Of niet natuurlijk....

Toegevoegd na 35 seconden:
'hiernamaals' natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is meer dan een hel, Als je leven een hel is en je leeft slecht ga je naar de hel; dat zijn twee verschillende hellen. En als iets scheef zakt gaat het ook hellen en da's wéér heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk welke geloofsfantasie je aanhoudt, zijn er ook meerdere hellen.

Meerdere hemelen zijn uitgevonden, zodat we ook daar een hierargie konden opbouwen om mensen nog meer uit te melken ten gunste van de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn 7 hellen, Dounja...

Lees het in de boeken van Jozef Rulof...

7 hemelen en 7 hellen... En niet alleen de katholieken hebben dat verzonnen, maar ook de islam heeft dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suus 1, dank je voor de info... Ik word een tikje lui merk ik...
@suus 2, ...
De hel is een fantasie... En een vervelende fantasie ook nog, dus één hel die niet bestaat is meer dan zat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat 1 hel,als die zou bestaan,al meer dan genoeg is! Of begeef ik me nu op een "hellend"vlak?
Hel derder kan ik me niet uitdrukken.