War komt het woord belemmeren ethymologisch gezien vandaan?

Zou het woord lemmeren ook hebben bestaan?
be lemmeren / be letten
Letten is hier: laten (gaan) Eng. let go

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Hoop dat je er wijs uit raakt

belemmeren ww. ‘hinderen’
Mnl. Want hi belemmerde die stad ‘want hij hinderde de stad, bracht de stad in verwarring’ [1285; CG II, Rijmb.]; vnnl. be-lemmeren, be-lammeren ‘belemmeren, hinderen, verstoren’ [1599; Kil.], belammert ‘verstoord, gehinderd’ [1628; WNT], belemmert ‘gehinderd’ [1642; WNT].
Frequentatief van het werkwoord belemmen ‘lam maken; tegenhouden’ [1400-25; MNW] (ook nog vnnl. belemmen ‘hinderen’ [1630; WNT belemmen]), afgeleid met → be- van mnl. lemmen, lemen ‘verlammen, hinderen’ [1327; MNW], een afleiding van het bn. → lam 2 ‘kreupel’.
Os. bilemmian ‘id.’; ohd. bilemmen. Zonder voorvoegsel: ofri. lemma ‘lam maken’; oe. lemian; on. lemja ‘stukslaan’; < pgm. *lamjan- ‘lam maken’.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

belemmeren komt uit belemmen (verhinderen) en lam (zwak)

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/belemmeren

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens is Engels ook een germaanse taal, dus de oorsprong van: to let go kan ver weg wel dezelfde zijn, maar in de context met belemmeren heeft het dat niet.