Wat is het verschil tussen 'cruciaal' en 'essentieel'?

Dit is eigenlijk een langlopende discussie die wij jaren geleden in ons gezin hadden. We hebben inmiddels een aantal antwoorden geformuleerd, maar zijn het nog steeds niet eens. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die het beter kunnen :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.6K

Het beste antwoord

Essentieel is fundamenteel, wezenlijk, heel belangrijk,
iets dat onmisbaar is. In de kern is het noodzakelijk.
Cruciaal is bepalend, beslissend .
De essentie is aanwezig maar cruciaal bepaald! All over genomen valt aan een cruciaal punt niet te tornen en aan de essentie van iets valt nog wel wat toe te voegen of weg te laten alvorens het cruciale punt bereikt is.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik dus (in andere bewoordingen) ook schrijf.
amc
12 jaar geleden
Doen we dit in essentie niet allemaal, vooral als je gelijktijdig schrijft en stuurt? Teken dat we hetzelfde denken toch? Maakt het de vraagsteller eenvoudiger!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij essentieel zoveel mogelijk relevante antwoorden te verzamelen, maar cruciaal dat ten minste iemand het probeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@luukvdh: alleen daarvoor zou je een plusje moeten krijgen; Zou een prima antwoord op je eigen vraag zijn! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord komt het dichts bij onze conclusie. Ik vond dit antwoord iets beter geformuleerd dan domtic. sorry, die was wel eerder. Samengevat denk ik dat je kunt zeggen: Iets kan niet doorgaan wanneer er een cruciaal onderdeel ontbreekt, terwijl bij het ontbreken van een essentieel onderdeel het onderwerp wel door kan gaan, maar het gewenste doel niet wordt bereikt.

Andere antwoorden (6)

Cruciaal is het wanneer er sprake is van een doorbraak in bijv. een impasse. Essentieel wordt voor normale situaties gebruikt.

Het was cruciaal om toen in te grijpen, anders was het helemaal uit de hand gelopen.

Het is essentieel niets te doen, de tijd heelt de wonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++++++++ !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Essentieel is wat mij betreft iets wat niet mag ontbreken. Als in: om met plezier naar je werk te gaan, is een goede verstandhouding met je collega's essentieel. Cruciaal gebruik ik zelf meestal in de zin van "toen gebeurde het". Cruciaal komt volgens mij namelijk van crux, oftewel een soort van clou, aanwijzing. Op het cruciale moment heb je dus ineens door hoe iets in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cruciaal is imho de overtreffende trap van essentieel. Essentieel is een zeer belangrijk onderdeel waar evt. wel een alternatief voor is en bij cruciaal bestaat dat alternatief niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk juist andersom!
De essentie is de kern, het wezenlijke, daar waar het om gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in mijn beleving zijn de begrippen redelijk gelijkwaardig. Puur een taalgevoelskwestie dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens geef ik hier geen min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ga ik ook niet van uit.
Amadea
12 jaar geleden
Wat betekent "imho"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In My Humble Opinion, oftewel 'volgens mij', 'in mijn beleving', 'naar mijn mening.'
Amadea
12 jaar geleden
Dankje, Bliets! Dat voldoet dus dubbel niet aan de taalrichtlijn...
Ik haal er maar weer de synoniemen bij, omdat dat veel verduidelijkt.

cruciaal (bn): beslissend, doorslaggevend, kritiek, vitaal, wezenlijk
cruciaal (bn): fundamenteel

Cruciaal is hoogst belangrijk.
Het antoniem (tegenovergestelde) = ondergeschikt.

essentieel (bn): elementair, fundamenteel, grond-, reëel, relevant
cruciaal, in de kern, werkelijk, wezenlijk, nodig, noodzakelijk, onontbeerlijk .

Het zijn dus synoniemen.
Allerlei verschillen in betekenis, berusten op een niet te definieren taal-gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft bij mij aan 'juist andersom', maar in je antwoord geef je precies hetzelfde aan: cruciaal: doorslaggevend/kritiek en essentieel: fundamenteel/relevant. AMC verwoordt goed wat ik bedoel. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze synoniemen maken al het een en ander duidelijk, dankjewel. Zo vind ik wezenlijk en elementair wel iets zeggen over essentieel. En doorslaggevend wel iets over cruciaal.
Ik vind het wel een leuke uitdaging voor taalliefhebbers om dat 'niet definieerbare taalgevoel' juist onder woorden te brengen, dan leer je juist wat voor connotatie een woord heeft voor mensen :)
Van alle essentiële dingen kan er eentje cruciaal zijn, maar het omgekeerde, van alle cruciale dingen kan er een essentieel zijn, dat is niet mogelijk. Dus cruciaal is heftiger dan essentieel. Iets dat cruciaal is bepaalt of iets kan of niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt door elkaar gebruikt en betekent simpel gezegd dat iets heel belangrijk is. Verder moet je er niet te veel achter zoeken.