Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je het als een dier maar op 1 plek zijn defecatie doet?

Om een voorbeeld van dieren die dit doen.

Luipaardgekko's
Mannetjes konijnen
En vast nog meer dieren!

Ook is bewezen dat mierenegel vrouwtjes met een groepje gezamenlijk op 1 plek hun defecatie doen.
De rede weet ik hier echter niet van (?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen vrouwtjeskonijnen dat niet dan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat heet een gewoontedier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik noem dat zindelijk. Dit zijn dieren die hun leefgebied niet willen vervuilen en het dus niet laten lopen waar het zo uitkomt, maar bewust een plek kiezen uit "zindelijkheid".

Een pup zal dit op zeker moment ook doen, zelfs als de baas het niet aanleert. Je hoeft een hond dus niet zindelijk te maken, uit zichzelf zou hij op den duur ook een plaats uitkiezen die buiten zijn leefgebied ligt.

Ik weet niet of hier een speciale benaming voor is.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, wat stom dat ik zelf niet op het woord zindelijk kwam, maar dat is inderdaad een goede benaming. Zou er echter geen biologische term aan verbonden zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ook niet zo dat dieren dat doen zodat ze voor hun vijanden moeilijke te vinden zijn ?
Ivana
12 jaar geleden
Lijkt mij niet de reden.
De enige keer dat roofdieren (ik weet dit van honden op de jacht) zich camoufleren om door de prooi niet herkend te worden op hun geur, is als ze zich in het vuil van andere dieren wentelen om niet door hun eigen geur op te vallen bij de achtervolging/benadering van de prooi.
Verder wordt het spoor van konijnen bijvoorbeeld niet gevolgd door hun keutels of urinespoor te volgen, maar zuiver de lijfgeur.
Je kan aan een jachthond ook zien of hij de geur van een konijn of van een fazant te pakken heeft. Bij een konijn houdt hij de kop lager dan bij een fazant. Het verschil heet haar- of veerwild.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding