Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Monkeys who open the nuts? Zegt Ivo Niehe dit wel goed?

Hoewel Ivo geloof ik wel 5 talen spreekt viel het mij afgelopen zondag op dat hij zei. Monkeys who open the nuts. (Hij kan het iets anders gezegd hebben, maar ik hoorde hem duidelijk WHO zeggen en geen WHICH.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Ivo wel 50 talen spreekt! XD (misschien allemaal een beetje, zodat men hem begrijpt maar het nog geen goed taalgebruik is)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wanneer gebruik je welk betrekkelijk voornaamwoord:
Who / that - als je wilt verwijzen naar personen.
Which /that - als je wilt verwijzen naar dingen en dieren.

Monkeys zijn dieren, dus hoort daar het betrekkelijk voornaamwoord "which" bij. Als Ivo Niehe who heeft gezegd, dan was hij grammaticaal dus fout.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Maar omdat hij zo goed talen beheerst, begon ik te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo dacht ik er ook over. Wil er wel een ding aan toevoegen. In principe zeg je tegen een hond die je niet kent ook it. Maar als je de hond goed kent of bij naam mag je hem ook he noemen. Of dit ook zo geldt bij who/which is mij niet duidelijk.

Andere antwoorden (3)

Dit is correct, dieren worden ook met 'who' aangeduid. Voorwerpen e.d. worden aangeduid met 'which'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monkeys that open the nuts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Engelsen zijn niet helemaal consequent op dit punt; meestal is het which of that maar naarmate de band met een dier sterker is kan het ook who zijn, zeker als een dier een personage in een verhaal is.
The dog who went to main street is b.v. de titel van een kinderboek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding