Hoe luidt het spreekwoord dat gaat over hoe je dingen op verschillende manieren noemen, maar dat alles op hetzelfde neerkomt?

12 jaar geleden
in: Taal
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een voorbeeld?

Het beste antwoord

Oude wijn ,in nieuwe kruiken . Niks nieuws onder de zon . 3x rechts is ook links . Het is toch allemaal een pot nat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Jaah eentje heeft ongeveer de zelfde betekenis: al geef je een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit slaat kant noch wal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo help je Annswers van de regen in de drup.
Als het beestje maar een naam heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2e jaah is een goeie. Oud hollands
Amadea
12 jaar geleden
Ik zou wel graag willen weten waarom de minduim is gegeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De - is niet van mij, maar de 2e betekent volgens mij precies het tegenovergestelde. Nl: er zijn meer hondjes met dezelfde naam. Vraagsteller geeft aan:meer namen voor hetzelfde hondje. Ik dacht ook gelijk aa. Fikie, maar bij nader inzien toch niet.
Het is allemaal, één pot nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD das een droog spreekwoord
Kristal
12 jaar geleden
+1
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Kristal
12 jaar geleden
+1
"Of je nu door de hond of door de kat wordt gebeten".
Het maakt toch niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linksom of rechtsom, hoe dan ook, het komt allemaal op hetzelfde neer, het maakt niet uit hoe je het aanpakt, het resultaat is hetzelfde.

Toegevoegd na 45 seconden:
Het is een gezegde, geen spreekwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"What's in a name", van Shakespeare.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde als het Nederlandse "Als het beestje maar een naam heeft", voor welk antwoord ik afgestraft wordt met 5 minpunten. Vreemd dat jij geen minnen krijgt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij deze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/what-name-leest-internet-elders.122340
Shakespeare legt uit, dat het wezen van iets één ding is, het de naam ervan twee. Woorden zijn niet wat ze betekenen dus. In de wiskunde heet dat een relatie.
Of kijk eens naar dit beroemde schilderij: http://aplressources.free.fr/35oamc/sld016.htm
Je ziet een afbeelding van een pijp, niet de pijp zelf. "Als het beestje maar een naampje heeft", is iets anders. Dit beantwoord namelijk aan de behoefte van de mens om te refereren. En daar is taal voor. En het maakt inderdaad niet uit of de hond Fikkie heet of Bello.
Dus het lijkt op elkaar, maar is iets heel anders. In de oorspronkelijke vraag wordt gevraagd om het verschil zoals ik dat benoemde. De min is dus onterecht, maar dat vergeef ik Chris871.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een positievere benadering, ontleend aan Shakespeare: Zou niet een roos, wanneer ze anders heette, even lieflijk ruiken? [ Romeo en Julia II. ]

Origineel:
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;