Wat is het verschil tussen impliceren en insinueren?

Ik merk dat ik deze twee woorden door elkaar heen gebruik om hetzelfde mee te benoemen, maar ik bedacht me daarnet dat ik niet eens zeker weet of ze inderdaad hetzelfde betekenen. Dus voor de zekerheid vraag ik het hier even, bestaan er verschillen tussen de twee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
29.5K

Het beste antwoord

Insinueren is iets dat iemand zelf doet, een daad van een mens dus.
Meestal om iemand anders in een kwaad dalicht te stellen.

Impliceren is iets neutraals. Het is een logische afgeleide uit voorafgaande beweringen.

Als A en B het geval zijn, dan moet C ook het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

impliceren is een betekenis geven aan een zin. (Dat Jantje kan rekenen impliceert dat hij inteligent is.) Insinueren is het benoemen van iets op een bedekte term. ('Nee, jij bent lekker schoon!' impliceert dat iemand vies is.)

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie* 'insinueert dat iemand vies is'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK. Dus eigenlijk is insinueren een vorm van impliceren?
insinueren gebruik je als je iemand in een kwaad daglicht wil zetten. Impliceren is daarentegen neutraall

Toegevoegd na 2 minuten:
Piet insinueert dat Kees de fiets van Henk heeft gestolen. (piet heeft daar echter geen bewijs van en zegt het om Kees in een kwaad daglicht te doen zetten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Impliceren betekent dat houdt in dat of heeft ten gevolg.

Insinueren is iemand beschuldigen van iets (dat kun je zelfs smaad noemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn 2 totaal verschillende begrippen, en ik begrijp ook niet goed hoe ze door elkaar te gebruiken zijn.

Freekfluweel legt heel goed wat insinueren uit:
Op bedekte wijze iemand beschuldigen, verdacht maken.
Piet was alleen in de gang, dus ik weet wel wie de portemonnee uit de jaszak heeft gepakt.

Impliceren is: omvatten, met zich mee brengen, inhouden. betekenen.
Er is voortaan geen koffiepauze meer. Dat impliceert dat je voortaan je koffie onder je werk moet drinken.
De straat is afgesloten. Dat impliceert dat je moet omrijden.
Ik ben niet thuis op mijn verjaardag. Dat impliceert dat ik mijn feest op een andere dag vier.