Wat betekent honderd in dit geval? (zie toelichting)

Als in iets loopt in het honderd. Waar komt deze uitdrukking vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

ik kan het niet op internet vinden, maar als ik logisch denk kom ik hier op uit: als iets in het honderd valt mislukt het. mislukken kan je vergelijken met dat iets kapot gaat. als bv een vaas valt, en het heel slecht uitpakt valt hij in 100 stukken. met in het honderd vallen bedoelen we dan ook een erge mislukking. Toegevoegd na 6 minuten: je zou het ook nog als de kosten kunnen zien wat je krijgt als je er een erg troep van maakt.

Van zaken, van ”den boel”, zegt men dat zij (hij) in 't honderd loopen (loopt) in den zin van: in de war loopen; spaak loopen; mis, verkeerd gaan; verloopen. Van dien Theodorik af, liep het met het gezag der koningen heel en al in het honderd, FOKKE, B.R. 2, 251 [1802]. En komt van: 1) In 't honderd. — Eigenlijk. In of onder de menigte, onder den hoop. Dat hy … een' eicke kneppel smijt In 't hondert, in den hoop, daer al de hoenders picken enz., VONDEL 5, 633 [1647]. 2) Vervolgens werd ook gebruikt: De uitdr. In 't honderd loopen, van een persoon gebezigd, beduidt: doelloos en zonder bezigheid (rond)loopen. Nou, bij wienterdag, die niet vast op den boer zat, kos loopen ien 't honderd, CREMER 12, 191 [1862]. Toegevoegd na 5 minuten: Wanneer wij zeggen: het is gepraat in de ruimte. Zou men vroeger zeggen: het is gepraat in het honderd. Het is dus iets onbepaalds, dat later de uitdrukking kreeg in het niets. Misschien zeggen we later wel: de zaak liep in de ruimte. Als we bedoelen de hele zaak verdampte als sneeuw voor de zon. Kort gezegd als anrwoord op uw vraag: honderd komt van iets onbepaalds.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100