Wat betekent honderd in dit geval? (zie toelichting)

Als in iets loopt in het honderd. Waar komt deze uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Dat ‘hoge’ getalsnamen als miljoen en miljard gevormd zijn op basis van het Franse grondwoord mille kan geen toeval zijn. Want het woord duizend en zijn buitenlandse tegenhangers zijn het symbool van aantallen die buiten ons bevattingsvermogen lagen. Dat mogen we opmaken uit het feit dat duizend in oude uitdrukkingen synoniem is met ‘niet meer te tellen’. Het kan dan op twee manieren worden gebruikt. Soms is het een overdrijving (ik heb het je al duizend keer gezegd), soms is het werkelijke aantal juist hoger, zoals in de lyrisch-toeristische omschrijving van Finland: het land van de duizend meren. De nijvere iguur die de meren werkelijk geteld heeft kwam tot niet minder dan 187.888. Het woord duizend suggereert hier: ‘we hebben tot duizend geteld en zijn toen maar opgehouden’. Het gebruik van duizend strekt zich overigens niet alleen uit tot dingen die objectief waarneembaar zijn. Met kapitein Haddock roepen we duizend bommen en granaten!, maar we staan ook duizend angsten uit of sterven duizend doden.

Is duizend nu hét getal waarmee we een onafzienbare hoeveelheid benoemen? Nee, ook honderd kan die betekenis hebben: ‘Dat gebeurt in geen honderd jaar.’ ‘Dat heb ik al honderd keer gezegd.’ In dit rijtje hoort ook de uitdrukking in het honderd lopen thuis. Honderd duidde hier oorspronkelijk een mensenmenigte aan; later kreeg in het honderd de betekenis ‘op goed geluk, lukraak’, en ten slotte de betekenis ‘ordeloos, chaotisch’.
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik kan het niet op internet vinden, maar als ik logisch denk kom ik hier op uit:
als iets in het honderd valt mislukt het. mislukken kan je vergelijken met dat iets kapot gaat. als bv een vaas valt, en het heel slecht uitpakt valt hij in 100 stukken. met in het honderd vallen bedoelen we dan ook een erge mislukking.

Toegevoegd na 6 minuten:
je zou het ook nog als de kosten kunnen zien wat je krijgt als je er een erg troep van maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.In het honderd lopen
Verkeerd gaan.
Honderd is een groot getal. Er gaan zoveel dingen verkeerd, dat alle overzicht verdwenen is.
2.het getal 100 in geen honderd jaar (= nooit)
3.in het honderd lopen =Dat zal in geen honderd jaar gebeuren!
Bedenk dat dit een oud gezegde is en dat in die tijd 100(honderd)gezien moet worden als miljoen/miljard 1000000/10000000 zeg maar een woord inflatie.Groet