Waar komt het woord "wiedeweerga" vandaan?

Mijn moeder gebruikte het vaak. Als in: "ga als de wiedeweerga je kamer opruimen". Nu hoor ik het bijna niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Het tweede deel, weerga, is niets meer of minder dan afgeleid van weergade of wedergade en betekende 'gelijke'. Maar in uitdrukkingen als 'weergaas' of 'loop naar de weerga' of de ouderwetse krachtterm 'wat weerga!' betekende weerga 'bliksem'. Men scheen 'weerga' te zeggen, omdat het niet geoorloofd was de term 'weergod' te gebruiken. Het eerste deel 'wiede' is om de hardheid nog verder te ontkrachten, zoals in hinkepinken of hakketakken. Als de wiedeweerga is dus zo veel als 'blikserms snel' of 'bliksemsnel.'
Weerga in 'weergaloos' is zonder weerga, zonder gelijke of wedergade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suus: ja en ik was niet de enige... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat als enige hier ook het eerste deel van het woord wordt verduidelijkt.

Andere antwoorden (3)

Vergelijk het met als de gesmeerde bliksem. Weerga is eufemisme voor weerlicht/bliksem.
Dus als de weerga wordt wiedeweerga...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, de gesmeerde bliksem... greased lightning... Sweet memories...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Suus, jouw onderzoek is beter dan uit het heufd bij mij, maar ik 'schrok' wel van hetzelfde woord eufemisme....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch nog benieuwd waar wiede dan vandaan komt. (toch uit friesland misschien zoals platje zegt :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien een vertaling van 'als' in het Duits: dus wie.
Je zegt ook wel eens 'als de weerga'.
Komt uit het oude fries. Wiede Weerga was een man die in de streken bekend stond als iemand die altijd overal als eerste bij was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel grappig... ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor je fantasie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, fantasie... ;-) platje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overal als eerste??? Mijn fantasie raakt nu op hol.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd mijn fantasie was niet zo groot om heel eerlijk te zijn. Vond hem gewoon grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dank je wel:)
Iets als de wiedeweerga gaan doen.
Iets zo snel als maar mogelijk is gaan doen.