Waarom zegt men een 'administratief medewerker' en niet een 'administratieve medewerker'?

Bestaat er een regel met betrekking tot die uitzondering?
Alvorens bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

Omdat het betekenisverschil oplevert:

Een administratief medewerker = een beroep van iemand die meewerkt in de administratie.

Een administratieve medewerker = Een medewerker die administratief is.

Deze laatste klinkt een beetje raar en is ook gewoon niet correct. Om het echt een uitzondering te noemen, zou ik niet willen zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag, MufMuf, bedankt voor uw reactie. Als u in de 'administratie' schrijft, bedoelt u bij de Overheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet per definitie. Een administratief medewerker is gewoon iemand die in de administratie werkt. Dit kan wel een taak bij de overheid zijn, maar ook in het gewone bedrijfsleven. Praktisch elk bedrijf heeft wel een administratie (afdeling) en de mensen die daar werken zijn dan dus administratief medewerkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10000 keer bedankt

Andere antwoorden (1)

Administratief is hier een bijwoord en geen bijvoeglijk naamwoord ( grammatica was lang geleden dus als ik het niet goed verwoord kan sat)