Waarom zeg je "Dames" eerst bij de aanhef "Dames en Heren"?

Is dit puur uit beleefdheid("Dames gaan voor")? Of is er een andere reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat het gewoonte is. Als je kinderen aanspreekt, is het meestal andersom: jongens en meisjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Andere antwoorden (4)

Dames en heren bekt nu eenmaal makkelijker / prettiger dan heren en dames, dat laatste klinkt ook gewoon niet? Gewenning speelt vast ook wel een rol daarin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bekt goed omdat je het gewend bent; het is niet de reden waarom het zo bepaald is. Vergelijk het met 'vast en zeker'. Dat klinkt voor Nederlanders logischer dan 'zeker en vast', terwijl voor Vlamingers het laatste juist logischer klinkt.
Dames gaan nou eenmaal voor en misschien is het ook wel gewoon op alfabetische volgorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het respect voor de Dames, zelfde als Dames eerst als je iemand binnen laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de aloude etiquette gaan inderdaad dames voor, en is ook het eerst noemen van dames daar een uitvloeisel van. Net als het aan tafel eerst de dames bedienen. We zien dit dan ook in zo ongeveer alle talen terugkomen ; overal worden eerst de dames en dan pas de heren genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geslachtsdiscriminatie XD
+