In welk deel van Nederland zegt men "Stamp" in plaats van "Stamppot"?

Je hoort wel eens bijvoorbeeld "zuurkoolstamp" terwijl het naar mijn idee "zuurkoolstamppot" zou moeten zijn. Is dat regiogebonden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet alleen dat ze in Vlaanderen het woord "stamp" gebruiken, dus ik neem aan dat dit in Brabant en Limburg zo is.

Ik weet niet of het regiogebonden is, maar ik zeg ook 'stamp'. Gebruik nooit het woord stamppot. Bij het woord 'Wortelstamp' krijg ik meteen de geur van vroeger in mijn neus als mijn moeder dit aan het maken was en de smaak van rookworst in mijn mond. Hmmmmmmmm! Het woord 'wortelstamppot' roept helemaal niks bij me op. Brabant hier ;)

hier op de veluwe praten we ook van stamp

Wij zeggen in Breda ook stamp

In zuid-Gelderland (10 km van Den Bosch) wordt ook gesproken over 'stamp'. Ik heb jaren niet geweten wat hutspot was, blijkt het gewoon wortelstamp te zijn ;)

Ik ben geboren in de Alblasserwaard en daar kennen we het woord stamp niet. Hutspot wel. Stamppot ook, dat gebruikten we bij stamppot andijvie. In de Betuwe, waar ik nu woon, heb ik het woord stamp niet horen gebruiken. Maar het kan zijn dat de mensen die er langer wonen het wel kennen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100