Het verschil tussen Elkaar & Elkaars?

We moesten opdrachten maken over wederkerig voornaamwoord, maar wat is het verschil tussen elkaar en elkaars?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Dat is feitelijk hetzelfde verschil als tussen me en mijn, je en jouw, zij en hun. Elkaars gebruik je als het om een bezittelijk voornaamwoord gaat. Wij schrijven in elkaars vriendenboekje. Wij helpen elkaar met huiswerk.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je.

Andere antwoorden (3)

Elkaar: Wij spelen met elkaar
Elkaars: Wij spelen met elkaars spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elkaars is eigenlijk een samentrekking van " van elkaar" We gebruiken elkaars potloden= we gebruiken de potloden van elkaar.

(vraag me intussen af of het goed nederlands is, als je het zo schrijft ziet het er zo vreemd uit. Elkaars dan he, het is dus meer spreektaal dan schrijftaal, en ik zou het in een schoolopdracht niet gebruiken

Toegevoegd na 3 minuten:
Elkaars is een correct woord. Het is de bezitsvorm van het wederkerend voornaamwoord elkaar. In de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) worden enkele voorbeeldzinnen met elkaars gegeven, zoals "Walter en Maarten aten elkaars boterhammen op." En hoewel elkaars in Van Dale (2005) niet als aparte ingang voorkomt, staat het in vele voorbeelden in het woordenboek. Zo vinden we onder meer op elkaars lip zitten (bij lip) en in elkaars gezelschap (bij elkaar).

In het Groene Boekje en het Witte Boekje is elkaars niet opgenomen; het Groene Boekje geeft geen bezitsvormen en het Witte Boekje neemt alleen woorden op die een spellingprobleem hebben.

Toch maar wat verder gekeken, het is dus wel n goed woord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, kan je soms hebben hè, dan denk je dat klopt niet......;)
anneliez
12 jaar geleden
Ja, sommige woorden worden ineens heel vreemd als je er over na gaat denken;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elkaars= van elkaar. Juist!+
In elkaars verlengde is een vaste uitdrukking; die twee wegen liggen in elkaars verlengde.
In elkaar; de twee helften van een ritssluiting grijpen in elkaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
De 's' van elkaars is een restant van de vroeger gebruikelijke tweede naamval.
In elkaars verlengde betekent dus in het verlengde van elkaar.