Wanneer gebruik je, als iets tussen aanhalingstekens staat, een punt binnen de aanhalingstekens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja. En vergeet de puntjes op de i niet.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Als je een hele zin citeert, valt de punt binnen de aanhalingstekens. Als je een deel van een zin citeert, valt de punt erbuiten.

Voorbeelden:
Hij zei: "We moeten nu gaan."
Hij verklaarde dat hij "nog nooit van dat mens gehoord had".

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron vind je de uitleg van de echte deskundigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen als een citaat of een uitspraak van iemand uit meerdere zinnen bestaat. Bijvoorbeeld: "Het is mooi weer vandaag. Zullen we een eindje gaan wandelen?" vroeg het meisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten gebruik je alleen uitroeptekens en vraagtekens op het einde van de aanhalingstekens. Punten gebruik je dus niet. Naar eer en geweten:

- Klopt het dat hij 'Blijf van me af!' heeft gezegd?
- Het klopt dat hij 'Blijf maar hier' heeft gezegd.
- Het klopt niet dat hij 'Blijf maar daar. Hier loopt een hond' heeft gezegd.

Ik doe het even uit mijn hoofd en het is een heel specifiek geval dat je vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een dialoog bijvoorbeeld.
Sla maar eens een willekeurig leesboek open.