Is het correct om te zeggen: "Hij is vermoord door een dier?"

Ik zag dat net als antwoord bij een vraag, het lijkt me dat je een ander werkwoord hoort te gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag had moeten zijn:

Is het correct om te zeggen: "Hij is door een dier vermoord."?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Clue* bedoel je?
Of koe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij bedoelt waarschijnlijk clou, clue is geen Nederlands woord zover ik weet. Het past in ieder geval niet in die zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap nog steeds de clou niet, misschien is het omdat ik ooit heb lopen beweren dat de "dt-regel" onzin is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afwijking aan mijn kant. Ik ga altijd uit van mannen/jongens totdat anders blijkt. Internetregel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij is door een beest vemoord" kan soms weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Ha, die zag ik net ook ja. Klopt, dat is niet het juiste woord.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord
Moord is de op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindiging van het leven van een ander.

Hij is gedood door een dier lijkt me al beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een dier kan niet op een onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachte rade het leven van een ander beëindigen???.. Ohnee..dieren zijn hersenloos !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin, ook dieren hebben een voorbedachte rade om iemand te doden. Bijvoorbeeld als ze aangevallen worden, hehe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om "onwettig". Dat geldt niet bij dieren hè...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja..als een hond een mens vermoord, dan wordt hij bij de wet afgemaakt volgensmij.. Danit, als een stier flink boos is omdat een mens hem plaagt met een domme rode doek, dan kan een stier misschien wel denken: ik ga jou vermoorden! Hoe weet jij nou hoe en wat een stier denkt? Ben jij de stier-expert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier kan wel degelijk met voorbedachte rade een mens doden, denk maar eens aan een olifant. Instinct is niet geheel juist Danit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje je geeft zelf al het antwoord: wat zou jij doen als iemand jou op ging fokken met een domme rode doek? Zou jij dan gewoon vrolijk gaan dansen? XD En nee, ik ben geen stierenexpert. Ik neem aan dat een dier ook gevoelens heeft net als een mens... en ja, ze kunnen ook denken! Waarschijnlijk denk jij van niet omdat ze niet kunnen praten, dat is zwak. Einde discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verdedigt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blieje, je zegt nu precies wat ik bedoel! Dat dieren ook kunnen denken en kunnen aanvallen en doden als ze het ook zo bedoeld hebben. Discussie tussen ons is daarmee inderdaad over, aangezien je nu zegt wat ik bedoel. Danit, ''jij gelooft dat''
Inderdaad..je weet het niet zeker ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee Ytje dan zitten we op een lijn ;-) maar wilde sowieso al niet meer deelnemen aan de discussie om ruzie te voorkomen. Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier valt alleen een mens aan ter verdediging van zichzelf of van hun jongen, of als ze bijna uitgehongerd zijn, wat tegenwoordig steeds meer voor komt, omdat de natuurlijke prooi uit aan het sterven is, en vernietiging van habitat, en de mens steeds meer in het territorium komt van het dier.
Een mens vermoord een ander mens omdat ie daar zin in heeft, dat is een keuze.
Het dier wil alleen maar overleven, het overlevings instinct.
Een overlevings instinct hebben wij ook, als het zou gaan tussen jou of een ander mens, dan vecht je toch ook om te overleven, en dan is dat zelfverdediging.
Die dieren verdedigen zichzelf alleen maar, om wat voor reden dan ook.
Of haaien bv vergissen zich, en zien bv een mens op een surfplank aan voor een zeehond, maar meestal zodra ze na 1 beet proeven dat het geen zeehond is, laten ze los, want mens vinden ze helemaal niet lekker.
En dan heb je geluk als de haai je been pakt, dan zou je het nog kunnen overleven, maar als de haai je romp pakt, overleef je het meestal niet, en dat is gewoon een kwestie van geluk of pech.
De haaien die meerderen keren bijten, zijn altijd vrouwtjes die hun jongen beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke Whiteeagle, voor jou dezelfde, simpele vraag:
HOE weet jij dat dieren alleen handelen uit verdediging, en niet uit woede of haat. HOE weet jij dat dieren geen ''voorbedachte'' rade kennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar naar een hond, die zijn onvoorwaardelijk trouw aan de mens, ook al worden ze mishandelt, verwaarloost, gedumpt op straat, of aan een boom geknoopt, nog steeds blijven ze vriendelijk naar de mens.
Behalve honden die zijn afgericht om te vechten, maar dat hebben ze weer aangeleerd van de mens, dat is niet hun natuurlijke gedrag, ze worden tegen hun wil in er toe gedwongen, anders worden ze verrot geschopt. En eerlijk gezegt, stel dat ze uit woede en haat mensen doden, dan hebben ze verrekte groot gelijk, want wat heeft de mens ze wel niet allemaal al aangedaan. Maar als ze zouden handelen uit wraak of haat, dan was de film birds al lang waarheid geworden, maar dan met al de dieren, en hoop er maar niet op, want dat gaat de mens niet winnen.
Want er zijn veeeeel meer dieren en insecten enz dan mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke..maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel ik geef wel antwoord, als een dier wraak zou voelen naar een mens, dan was de film birds al lang waarheid geworden, maar dan met alle dieren, dan zouden ze ons massaal aanvallen, en dat verliest de mens.
Zeker na alles wat de mens dieren al heeft aan gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar jij denkt nu in alles of niets. Zou het niet zo kunnen zijn dat BEPAALDE dieren wél wraak kunnen voelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle dieren zijn banger voor ons, dan wij voor hen, want de mens heeft wapens.
Met een geweer heb je maar 1 seconden nodig om bv een tijger neer te schieten, die tijger heeft zeker 5 seconden nodig om naar je toe te rennen en je te bespringen.
Een stroper bv die schiet ze af voor het bont, of erg genoeg voor de lol.
Dan zal die tijger zichzelf altijd verdedigen, om te overleven.
Maar als jij een dier met rust laat en ver genoeg van zijn territorium af bent, doen hun je ook niks, dus wraak en haat is er niet bij een dier.
Ken je die documentaire op animal planet, in the pride, waar die man zich in een groep leeuwen mengt.
Die probeert steeds dichter bij te komen, en probeert hun vertrouwen te winnen.
Op een gegeven moment kan hij heel dicht bij komen, en ze doen hem niks.
Ja in het begin is het alfa mannetje nog een beetje schigtig, maar dat is normaal, als je vreemd volk over de vloer krijgt, zeker van een ander soort.
Als je die documentaire niet gezien hebt, dan moet je die maar eens kijken, misschien kan je hem wel op internet vinden.
Als jij het dier niet bedreigt, heeft het dier geen reden om jou te bedreigen, want ze zijn waakzaam naar de mens, ze weten als ze aanvallen voor nop, dan word hun eigen leven ook bedreigt.
Dat kun je heel goed zien in het verschil tussen een bij, en een wesp.
Een wesp steekt wanneer die daar zin in heeft, of die nu bedreigt word of niet, waarschijnlijk omdat ie weet dat ie niet sterft als die steekt.
Een bij steekt alleen als je ze bedreigt of super agressief maakt, waarschijnlijk omdat die weet dat ie sterft als die steekt.
Een dier zal nooit het risico nemen zelf dood te gaan, als dat niet echt noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Een wesp steekt wanneer die daar zin in heeft, of die nu bedreigt word of niet, waarschijnlijk omdat ie weet dat ie niet sterft als die steekt.'' Als jij een wesp slaat, gaat de wesp op jou af om je te steken..OM WRAAK..dus een dier kent wel degelijk wraak..
Als een dier zoveel hersenen heeft om te bedenken dat een mens wapens ed heeft, heeft een dier ook een wraak in zich, zoals de wesp, en zo vast wel meerdere dieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wesp steekt gewoon zonder reden, je hoeft een wesp helemaal niet te slaan, om hem te laten steken, dat doet ie zo al.
Dieren hebben wel een langtermijn geheugen, kijk maar naar een olifant, die weten altijd weer de zelfde waterdrinkplaatsen terug te vinden.
Dieren onthouden ook dat mensen wel eens op ze geschoten hebben, of verwond zijn geweest door wapens van mensen.
Maar dat heeft niks met wraak te maken.
Dat is gewoon in de loop van miljoenen jaren jacht op de dieren in de dieren geevolueerd.
Zelfs een leeuwenwelp die nog nooit een mens heeft gezien, is zich daar bewust van, omdat het er fort gewoon in gebakken zit, na miljoenen jaren jagen op de dieren.
Zolang de mens bestaat word er al jacht op dieren gemaakt om te eten.
Alleen tegenwoordig maken we niet alleen maar dieren dood voor te eten, maar ook voor bont, ivoor enz.
Dus de schrik bij de dieren word alleen maar erger.
Als je de bijbel gelooft, dan heeft God de dieren op aarde gezet om de mens te dienen.
Maar ik denk niet dat het de bedoeling was van Hem, dat de mens zo met dieren om zou gaan zoals we nu doen.
Verwaarlozen, uithongeren, hond in het bos aan een boom knopen, dumpen op straat, dieren afschieten voor ivoor of bont, en ze voor dood achterlaten, terwijl ze nog niet dood zijn, en liggen te kriperen van de pijn. Mijn motto is, als een dier dood moet, (omdat hij leid of gegeten gaat worden), doe het dan ook meteen goed, en laat hem niet langzaam pijnlijk sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow... Een zeer interessante discussie is ontsproten aan mijn antwoord. Cool! :) Ik zal het even oplossen... ;) In Nederland kunnen dieren niet berecht worden. Hooguit de eigenaar van een dier. Een dier kan wel gedood worden als het een gevaar vormt, maar dit is geen doodstraf-vonnis voor het dier maar bescherming van de omgeving van het dier. In de definitie van het woord zit het begrip *onwettig*. Dat betekent dat je iets illegaals doet waarvoor je bij wet veroordeeld kunt worden. Dat kan een dier niet, en daarom kan een dier niet moorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sadbunny.
Dat is de wet, wij hebben het er over, of dieren zelf haat en wraak kennen.
En naar mijn mening is dat niet zo.
Anders moet je eens kijken waar die wet op gebaseerd is.
Als volgens de wet dieren niet kunnen moorden, waar hebben ze dat op gebaseerd.
Volgens mij is dat nooit wetenschappelijk bewezen, of een dier geen wraak of haat, of voorbedachte rade kent. En wat betreft het doden van dieren, die een gevaar zijn voor de omgeving, geen doodstraf vonnis ?
Hoeveel onschuldigen asieldieren worden er per jaar af gemaakt, zelfs jonge puppies.
In Tibet roeien ze de tijgers uit, omdat ze een gevaar zijn voor de bewoners, terwijl die tijgers daar eerder waren dan de mens.
De mens pikt alles maar in, maakt alle dieren die ze in de weg zitten maar dood.
Hoezo geen doodvonnis voor het dier !!!
Respect voor de indianen, die maakten/maken alleen de dieren dood die ze ook echt nodig hadden/hebben.
En maakte/maakt ze ook meteen goed dood, en laten ze niet leiden.
En gebruikte alles van het dier, vlees om te eten, huid voor kleren, botten voor lijm, pezen voor garen enz.
Niks van het dier ging verloren, alles werd gebruikt, en komt weer terug in de cirkel des levens.
Hoeveel eten gooien wij wel niet weg.
Alleen al de etenswaren winkels al, en dan al de mensen er nog bij, heb je enig idee, hoeveel eten er in de prullenbak verdwijnt.
En in Afrika sterven ze van de honger, en hebben ze niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat we het erover hadden of "hij is vermoord door een dier" correct was om te zeggen. Dat was althans de vraag :) Ik ben het met je eens dat dieren niet misbruikt hoeven te worden. GEbruikt vind ik wat anders, en bijvoorbeeld een dier fokken en daarna doodmaken om te eten vind ik geen probleem. Een dier gebruiken om bijvoorbeeld medicijnen voor mensen op te testen vind ik ook geen probleem. Zelfs testen voor cosmetica heb ik niet zo'n probleem mee, hoewel ik dat alweer erger vind omdat dat om menselijke ijdelheid gaat in plaats van voeding of gezondheid of zo. Maar laat het beest niet voor niets sterven. Als het dood is, eet het dan ook op. Als het onherstelbare schade lijdt aan medicijnen, maak het dan zo netjes mogelijk af. En zo voort. En over je vraag "hoezo geen doodvonnis voor het dier"? Een doodvonnis wordt uitgesproken als straf na gerechtelijke uitspraak na een berechting voor een strafbaar feit. Als jij een dier doodmaakt, of het nou voor je lol is of uit zelfbescherming, Het Is Gewoon Geen Wettelijke Straf En Dus Geen Doodstraf. Is toch niet zo ingewikkeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier weet niet wat een strafbaar fijt is.
Wij mensen worden geacht de wet te kennen, ken jij het hele wetboek uit je hoofd ?
Dat is voor ons al onmogelijk, laat staan voor een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt echt belachelijk... Je hebt volkomen gelijk. Ik ken de hele wet uiteraard niet uit mijn hoofd laat staan een dier. DAAROM kan een dier dus niet berecht worden, en DAAROM is het dus ook niet zo dat een dier een moord kan plegen, want voordat je kunt spreken van een moord moet er een rechtszaak zijn geweest om de moord vast te stellen en die gaat er DUS niet komen voor een dier. Dus kan een dier ook niet bestraft worden via een rechtszaak, ergo een dier krijgt niet "een doodstraf" want een doodstraf krijg je als straf voor een misdrijf waarvoor je berecht wordt en een dier kan niet berecht worden. Wat begrijp je nou niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens moet je voor de doodstraf sowieso niet in Nederland zijn want daar doen we gelukkig niet meer aan. En hopelijk wordt 'ie ook nooit heringevoerd, wat welke extreme mafketel dan ook roept. Maar dat is weer een andere discussie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou we zijn er uit, een dier kan dus nooit wraak of haat dragen naar een mens, want hij weet niet wat een strafbaar fijt is, dus weet niet het verschil tussen goed en kwaad.
En wraak gaat altijd samen met, wel weten wat goed en kwaad is.
Yes, einde discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha :) Jouw deductie en gevolgtrekking is waarlijk onnavolgbaar maar een einde aan de discussie lijkt me eigenlijk wel een goed plan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahaha, en jou moeilijke woorden zijn onnavolgbaar.
Ik heb ze allemaal moeten opzoeken in het woordenboek, want ik had geen idee wat je zei.
Maar bedankt.
Zo is iedereen weer ergens goed in he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap nog steeds niet waarom men zich in deze discussie constant afvraagt of het doden al dan niet *bewust* of *doelmatig* gebeurt, of zelfs maar wat de redenen voor het dier zijn om tot doding over te gaan. De vraag of het moord is is een andere, aangezien het woord "moord" inhoudt dat de doding wederrechtelijk plaatsvindt. Een dier is niet wederrechtelijk bezig als het een ander doodt, want een dier is domweg geen rechtssubject! Het is zo eenvoudig...
1. Alleen rechtssubjecten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtssubject) kunnen juridisch ergens voor verantwoordelijk worden gehouden. 2. Een dier is domweg géén rechtssubject. 3. Daaruit volgt DUS, ERGO, AUTOMATISCH, dat een dier geen moord kán plegen. De definitie van moord sluit dat simpelweg uit. Hoe wreed een doding ook plaatsvindt of hoe zeer het ook op een menselijke moord lijkt op welke manier dan ook, Het Is Gewoon Geen Moord.

Andere antwoorden (9)

hij is gedood door een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat leek mij ook. Maar kan je het ook onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder spreekt deze tekst over doden terwijl het natuurlijk vermoorden is. Want er is een verschil tussen doden en vermoorden. Zo spreken ook de tien woorden van het verbod om te vermoorden. (Bijvoorbeeld bij zelfverdediging kan sprake zijn van doden in plaats van moorden.) http://home.wanadoo.nl/tora/1024x768/genesis1.html
capthavoc
12 jaar geleden
Moord is een daad die niet gemotiveerd door basic instinct
als jacht op voedsel of verdediging van zichzelf en territorium
alleen een mens kan moorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: hij is door een dier gedood. (Voltooid deelwoord komt aan het einde van de zin).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus, dat was zijn vraag nog niet eens, dit is geen grammatica programma XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc: kun je je zin ''alleen een mens kan moorden'' onderbouwen?
Als een stier een andere stier vermoord, of een mens oid, dan weet jij 100% zeker dat hij dat doet door zijn basic instinct als jacht op voedsel, of verdediging van zichzelf en territiorium?
capthavoc
12 jaar geleden
Het hoort in elk geval onder de categorie dierlijk instinct
Een dier heeft simpelweg geen redenering vermogen
die verder gaat. Moord is altijd met voorbedachte rade. We doden bijvoorbeeld uiteindelijk wel een hond die schapen aanvalt omdat hij dit altijd zal blijven doen.
Hij heeft geen weet van van spijt of berouw. of besef van toekomstige consequenties.
en kan op die grond dus ook niet kiezen het wel of niet te doen.
Je kan in dit voorbeeld niet tegen een hond zeggen dat ie geen schapen meer mag doden.
zijn jacht en roedel instinct is sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthavoc: Er zijn apen die andere apengroepen uitmoorden. Zonder de genoemde redenen. Niet alleen de mens kan moorden. @nielx: "Hij is gedood door een dier" en "Hij is door een dier gedood" is allebei goed. Het voltooid deelwoord hoeft niet aan het einde van een zin geplaatst te worden (<--- gelijk nog een voorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Captavoc, er zijn ook mensen die niet snappen dat je niet mag moorden als je zegt: je mag niet meer moorden.
En hoe weet je dat een hond geen weet van berouw of spijt heeft?
En hoe weet je dat het door dierlijk instinct is, en niet meer voorbedachte rade?
Woordvolgorde is niet correct: het voltooid deelwoord komt in het Nederlands altijd aan het eind van de zin.

Overigens merk ik dat ik dit ook steeds vaker omwissel: het is de invloed van het Engels waarbij je alle werkwoorden bij elkaar zet. Even goed op letten dus :-)

Over het werkwoord: technisch gezien kan je redetwisten over de betekenis van vermoorden, ik ben het met je eens dat 'gedood' beter was geweest in deze context, dan heb je geen (Bijbelse) discussie over of dieren met voorbedachte rade doden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Woordvolgorde is niet correct: het voltooid deelwoord komt in het Nederlands altijd aan het eind van de zin." Dus deze zin is verkeerd geschreven volgens de regels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zin is volgens de regels verkeerd geschreven. Ja, dat kan ook eigenlijk... :) Maar is deze zin ook verkeerd geschreven als ik hem zo schrijf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, het antwoord op mijn eerste vraag kan ik zelf ook wel verzinnen: ja, die zin is verkeerd geschreven, want het is geen vragende zin waar toch een vraagteken achter staat. Sorry... Mea culpa! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voltooid deelwoord hoeft niet aan het einde van een zin geplaatst te worden. (Voorgaande zin zou volgens die regel fout zijn en dat is 'ie absoluut niet.) Omdat dit het grootste deel van het antwoord beslaat, krijg je er van mij een min voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@VerdrietigKonijn: De zin gebruikt niet de gebruikelijke vraagconstructie, maar kan toch een vraag zijn. Als je hem uitspreekt, kun je er namelijk door intonatie toch een vraag van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is nielx een beetje in de war met de volgorde van gezegden. Er zijn er, grofweg, 2, de rode en de groene. Bij de rode volgorde komt eerst de persoonsvorm en vervolgens het voltooid deelwoord: "Ik vertelde net dat ik heb gefietst." Bij de groene is het precies andersom: "Ik vertelde net dat ik gefietst heb." De rode is meer algemeen, de groene komt vooral in het noordoosten van Nederland voor. Doordat de rode meer algemeen voorkomt, zijn er mensen die zeggen dat dat de regel is en het andere "fout". Gewoonlijk wordt er echter slechts van een voorkeurvolgorde gesproken. De groene is niet fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, ik ben het met je eens dat de formulering te stug is, maar dat neemt niet weg dat in de zin in de oorspronkelijke vraag de woordvolgorde fout is. Als het voltooid deelwoord in een werkwoordgroep zit (met een infinitief of een hulpwerkwoord) dan kan de volgorde variëren, maar hij zal altijd aan het eind van de zin staan. Dus nogmaals, de oorspronkelijke formulering is altijd fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je die regel vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://books.google.com/books?id=WOTOhTeUtbYC&lpg=PA221&dq=nederlandse%20grammatica%20woordvolgorde&hl=nl&pg=PA231#v=onepage&q=nederlandse%20grammatica%20woordvolgorde&f=false Hier staat het principe in beschreven. Ik kan het boek dat ik ooit eens gebruikt heb zo snel niet in mijn kast vinden (en Googlen hielp ook niet), maar hierin staat ongeveer hetzelfde principe als dat ik me herinner. Kort gezegd: het predicaat van een hoofdzin staat tussen twee polen: de persoonsvorm aan de ene kant en de rest van de werkwoorden (het voltooid deelwoord en infinitieven) aan de andere kant. Bij een bijzin komt de persoonsvorm achter de rest van de werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat nog steeds om rode dan wel groene volgorde. Beide zijn goed, ook in bijzinnen. In de tekst waar je naartoe linkt, staat ook alleen dat de persoonsvorm zich aansluit bij de andere werkwoorden. Er staat niet dat deze per se helemaal achteraan of vooraan de rest van de werkwoorden moet komen. Het gaat daar ook over de persoonsvorm en niet over het voltooid deelwoord. Sterker nog, als je jouw laatste zin als regel neemt, dan zou alleen de groene volgorde de juiste zijn (vt. deelwoord - persoonsvorm). Als je iets verder kijkt, op pagina 234, zie je ook een voorbeeld van een bijzin waar ze beide volgordes geven. Het heeft ook niets met de zin in kwestie ("Hij is gedood/vermoord door een dier") te maken, want dat is een hoofdzin, geen bijzin.
Ik zou zelf zeggen "door een dier is hij om het leven gekomen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het dier heeft aangevallen lijkt me ' gedood' de juiste term. Om het leven gekomen past beter wanneer het dier niet bewust handelde.
Voorbeeld: "hij is om het leven gekomen omdat de olifant op hem ging zitten", of "hij is gedood door een woedende olifant die hem de lucht in smeet".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij is bij een aanslag om het leven gekomen...... " Jullie redenatie klopt niet. Het kan beide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien... Als een dier voor je auto springt waardoor je uitwijkt en je auto om een lantaarnpaal vouwt met dodelijke afloop terwijl het dier vrolijk doorhuppelt, ben je feitelijk ook "door een dier om het leven gekomen". Toch ben je niet door het dier gedood. Dus dat klopt niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan trouwens ook niet door de lantaarnpaal gedood... :)
Voor het plegen van een moord moet de moordenaar zich van zijn daad bewust zijn en normaal gesproken kennen wij een dier niet het bewustzijn toe de consequenties van zo'n daad te overzien en dus spreken we bij een dier van doden.
In de Middel Eeuwen werden er weleens dieren door een rechtbank veroordeeld, maar ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want 'moord' impliceert iets van opzet, en is daarmee eigenlijk een menselijke eigenschap.
Los van het feit of de intenties van het dier goed of slecht waren, zal het nooit moord met voorbedachte rade zijn, maar een andere drijfveer gehad hebben (honger, woede, angst), en we spreken dan in de regel van : hij werd gedood door een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grammaticaal is het correct. Zelf vind ik het niet kloppen, want moorden is met opzet doden, je daden overzien. Een dier doodt wel opzettelijk, maar om te kunnen eten. 'Vermoorden' zou ik het niet noemen, eerder 'doden'.
Het is net zoiets als het verschil tussen moord en doodslag, dat is hetzelfde verhaal. Doodslag kan per ongeluk zijn, moord is dat nooit.
Ik hoop dat dit een gewenst antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier moord niet vaak.

Een dier dood niet uit hebzucht of jaloezie, een dier dood enkel om te eten (doen wij ook, het slachten van dieren), zijn territorium te beschermen (doen wij ook, wij voeren dan oorlog), of om zichzelf te beschermen (doen wij ook en dan heet het zelfverdediging).

Een dier vermoord alleen zijn rivaal in een eerlijk duel zonder wapens als het gaat om de voortplanting (crime passionel).

En dan nog speken we van:

Hij is door een dier gedood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je dan eerst is wat verder moet gaan studeren dan wat filmpjes van één of ander tv station. Ook die apen moorden niet uit jaloezie maar uit lijfs- en groepsbehoud. Zo iets noemen ze in de natuur recht der sterkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Killing en murdering zijn twee verschillende dingen. Als ik jou theorie moet delen zijn de Nederlandse militairen die in Afghanistan gelegerd waren en verwikkel zijn geweest in vuurgevechten moordenaars. Dieren reageren ook nagenoeg allemaal instinctief en kunnen niet zoals wij iets doen met voorbedachte rade. Ook de chimpansees die jij aanhaalt moord niet uit lust maar uit instinctief gedrag, zouden de chimpansees dit niet doen zou een overpopulatie ontstaan met alle gevolgen van dien, gevolgen zoals hongersnood etc. Instinctief handelen is ook onder de mensheid geen moord, hooguit dood door schuld. Kan je me wel beschuldigen van allerlei dingen en je theorie onderbouwen met een tv programma, ik kan nog steeds niets vinden waarin er een vergelijk kan worden gemaakt tussen een dierlijk instinctief handelen en een moord (doden met voorbedachte raden om er zelf beter van te worden) bij de mensen.
Grammaticaal prima.

Maar zoals al (gedeeltelijk) aangegeven, er kan nooit sprake zijn van moord. Tuurlijk kan een dier iemand met voorbedachte rade iemand de strot doorbijten.
Maar dat voorbedachte rade is helemaal niet relevant, als dat wel zo zou zijn sprak je nog steeds van doodslag, en dat kan ook niet.

Zover ik weet heb ik nog nooit een wolf zien schoffelen omdat hij voor deze doodslag een taakstraf heeft gehad.
Dus moet een ander aspect uitsluiten dat een dier kan moorden, en dat is het volgende:

Namelijk de wederrechtelijkheid.

Volgens de wet is een dier een goed. En goederen kunnen niet wederrechtelijk handelen. Dus een dier ook niet.

Dus als je moorden wilt gebruiken in de context van moorden genoemd in het wetboek van strafrecht, nee dan is het niet correct omdat het gewoonweg niet kan.

Gebruik je het woord dier als vergelijking voor een mens, dan weer wel. Maar dan zou ik gaan voor het woord beest, in de context van een beestachtig persoon.
"Hij is door een beest vermoord".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van sommige tijgers en krokodillen is bekend dat ze specifiek op mensen jaagden. Dan kun je dus van opzet spreken. Alleen zijn mensen niet van hun eigen soort en daarom kun je niet van moord spreken, dat zul je eerder bij een soortgenoot doen.

Chimpansees moorden wel, vooral mannetjes uit naburige groepen worden aangevallen en vermoord. Hierbij is ook duidelijk sprake van moord met voorbedachte rade, want als groep mannetjes trekken ze erop uit om een andere chimpansee op brute wijze te vermoorden.