Bedoel je niet cantus firmus? Dat is het Latijns voor vast gezang.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cantus_firmus

Toegevoegd na 1 minuut:
als ik op canpus firmus zoek kom ik namelijk vanzelf op deze woorden uit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je "cantus firmus". Dat is de melodielijn van een muziekstuk wat uit meerdere partijen bestaat. Bij kerkmuziek staat dat voor de lijn waar de gemeentezang op staat. De andere lijnen zijn begeleiding, tegenstemmen en omspeling.
Amadea
12 jaar geleden
Cantus is Latijn voor zang en firmus voor sterk of stevig. Cantus firmus betekent dus zoveel als 'vaste zang'.