Wat betekent 'zij het' en hoe gebruiken jullie dit in een zin?

Bijvoorbeeld in deze zin: 'We verkochten onze auto, zij het met pijn in het hart.

Weet jij het antwoord?

/2500

In jouw voorbeeldzin betekent het 'al was het'.

je zou het kunnen vertalen met "maar" . Dat betekent weliswaar niet precies hetzelfde, maar komt in de buurt. We verkochten onze auto, "maar' met pijn in het hart.

"Zij" is de aanvoegende wijs (oftewel de conjunctief of conjunctieve werkwoordstijd) van zijn. Het betekend zoiets als "laat het zijn". In feite drukt deze werkwoordstijd een wens uit. Het is dezelfde taalconstructie als in bijvoorbeeld "men *neme* een pond boter voor het taartbeslag" of "lang *leve* de koningin!". Zie ook http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/het-zij-zo-het-zei-zo ... en het kopje "aanvoegende wijs" (conjunctief) op: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/werkwoordsvormen De andere beantwoorders hebben natuurlijk helemaal gelijk met de pogingen om het in wat moderner Nederlands te vatten, dus als je inderdaad niet begreep wat het betekende dan zijn die antwoorden wellicht nuttiger... ;) Dit is echter wat er taalkundig achter zit. Toegevoegd na 7 minuten: Overigens zou je de werkwoordsvorm uit het Engels ook kunnen kennen: We finally decided to sell our car, * albeit * with great sorrow. Overigens heet het daar meestal de "subjunctive". In het Nederlands kun je het ook de "subjunctief" noemen trouwens - dat zijn synoniemen. Toegevoegd na 2 uur: ONGELOOFLIJK! Ik zie nu pas dat ik schreef "het betekend". Bah! Ik gruwel van mezelf! Hoe krijg ik dat voor elkaar! Derde persoon tegenwoordige tijd met een d, FOEI SadBunny, FOEI! Gelukkig kan ik dat stukje tekst niet bewerken; dat moge (jawel, weer de aanvoegende wijs) een goede les zijn om goed na te lezen wat ik schrijf. Bah, de meest verwerpelijke en een van de meest gemaakte taalfout van de afgelopen twintig jaar nu ook van mijn hand. Mijn excuses. Mijn diepe, diepe welgemeende excuses. Nu ben ik pas echt Sad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100