Wie kent er nog meer apocalyptische spreekwoorden?

"Alle beetjes helpen, zei de mug en hij pieste in de zee." Deze vorm heb ik ooit eens horen benoemen als apocalyptisch, maar nu twijfel ik of deze term bestaat. (Dat is vraag 1)
Verder ken ik deze ook nog:
"Werken is zalig, zeiden de nonnen en droegen gedrieën een bonestaak."
Zijn er nog meer van deze spreekwoorden? (vraag 2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Wat je zoekt zijn niet apocalyptische, maar *apologische* spreekwoorden. Ook wel "andermansspreuk" of "zeispreuk" genoemd, las ik zojuist op wikipedia. Het zijn "beeldende uitbreidingen op gangbare uitspraken". Op de betreffende wikipagina staan heel wat voorbeelden, een aantal zijn er hier al genoemd. Ik vond ""Veel geschreeuw en weinig wol", zei de boer en hij schoor zijn varken", wel een erg leuke.
Zie verder de bron!

Toegevoegd na 6 minuten:
Vond op kunstbus.nl een goede uitleg van waar het verschijnsel vandaan komt: "Door het opvoeren van een derde persoon (mug, kleermaker) schept de taalgebruiker afstand tussen zichzelf en de situatie. Daarom wordt deze vorm vooral gebruikt voor genante of dwaze situaties. Zodoende is de levenswijsheid van de zeispreuk vaak spottend, of werkt de relativering als een mop."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

"Een ei is een ei," zei de boer en hij pakte de grootste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord op vraag 1 - sorry.....

Alle vrachtjes lichten, zei de schipper, en hij zette zijn vrouw overboord
Elk zijn meug, zei de boer, en hij braadde een vlieg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh schat wat maak je me blij met een dode mus, zei de kat tot de kater...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is leuk:)
kleine muisjes hebben kleine wensjes
beschuitjes met gebakken mensjes.

Toegevoegd na 40 seconden:
(als een klein kind het onmogelijke wil)
Rieneke1
14 jaar geleden
Vraag 1... weet even niet.
Vraag 2:
Elke heug zijn meug zei de boer en kuste zijn zeug.
Werken is zalig, ik kan er uren naar kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"het einde is in zicht" lijkt me een van de weinige apocalyptische spreekwoorden (als die term indd ook echt bestaat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Niet zo'n hele nette:

Köt is köt sprak de boer en hij naaide zijn varken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd vliegt, zei de boer en schopte zijn wekker door de kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is goed! :p